TZ: Dvacetileté výročí umělecké skupiny Rafani připomene galerie seriálovým cyklem výstav
25. 9. 2020Infoservis
Dvacetileté výročí umělecké skupiny Rafani připomene galerie seriálovým cyklem výstav / Moravská galerie v Brně / Brno / 24. 9. 2020
V průběhu celého následujícího roku bude Atrium Pražákova paláce „zasvěceno“ skupině Rafani, a to prostřednictví minisérie šesti výstav. „Netflixové“ pojetí od základu změní celý prostor a zrekapituluje dvacet let jejich existence. Rafani jsou jednou z nejvýraznějších uměleckých skupin, do podvědomí širší veřejnosti vešli mimo jiné svým politicky a společensky angažovaným přístupem k umění.
Fungování skupiny Rafani by se dalo přirovnat k mušketýrskému pojetí „jeden za všechny, všichni za jednoho“, neboť již dvacet let vystupují jako celek, nehledě na to, kdo aktuálně jsou jejich jednotliví členové. Skupinu založili v roce 2000 tehdejší studenti pražské Akademie výtvarných umění a po dvou dekádách existence se stala součástí kánonu nejen lokálních dějin umění. V následujícím roce bude v prostorách Atria uvedeno celkem šest epizod rekapitulujících základní principy, na kterých bylo vybudováno a realizováno skupinové vědomí i praxe. Rafani budou v Moravské galerii prezentovat výsledky své dosavadní práce, přičemž se chystají uplatnit různá média od instalace, přes plakáty, performance, videa či zásahy do veřejného prostoru. Jednotlivé dílčí výstavy budou spojovat témata, jež Rafani ve své tvorbě rozvíjí. Každé z nich bude navíc retrospektivně navazovat na některý z konkrétních projektů realizovaných v minulosti. Cyklus zahájí výstava Zdroj, pracující s motivem kruhového jezera, který skupina použila před jedenácti lety v Galerii Václava Špály. Volba této výstavy na začátek projektu není náhodná: kruhové jezero pro členy skupiny představuje počátek vzniku, tajuplný zdroj, který se obrací do minulosti. Zároveň první epizodu výstavy vnímá skupina jako pomyslný první sál: „Chceme zde návštěvníkům připomenout, že za námi je určitá historie a zároveň představit témata, kterými se zabýváme. Výchozím bodem je společnost a její aspekty, i když – jak tady proklamujeme – nejsme aktivisté, chceme vytvářet umění,“ komentují Rafani.
Podobně invazivně skupina pracovala i se zadáním proměnit dětskou hernu v Pražákově paláci, při jejíž realizaci vycházeli z názvu Herny jako takové, což napovídá, že ani zde nechybí kritický postoj vůči politice a společnosti.