TZ: Irina Korina
9. 12. 2014Infoservis
Irina Korina / Měřítka touhy / Galerie města Ostravy: Multifunkční aula Gong / Ostrava / 11. 12. 2014 – 8. 3. 2015
Irina Korina: Měřítka touhy
11. 12. 2014 – 8. 3. 2015
Vernisáž 10. 12. 2014 v 18.00
Dvorana, Multifunkční aula Gong
Kurátor výstavy: Tomáš Glanc
Grafické řešení výstavy: Adéla Svobodová
K výstavě vychází katalog
Galerie města Ostravy, Multifunkční aula Gong, Dolní Vítkovice, Ruská 2993 Ostrava – Vítkovice
Denně 10–18 h. Vstup volný
PLATO uvádí výstavu ruské umělkyně Iriny Koriny Měřítka touhy
PLATO platforma (pro současné umění) Ostrava zahájí výstavu jedné z nejvýraznějších a nejuznávanějších ruských umělkyň střední generace, Iriny Koriny (1977). Vernisáž výstavy Měřítka touhy proběhne ve středu 10. prosince v 18 hodin ve dvoraně Multifunkční auly Gong v Ostravě. Vernisáž zahájí přední český rusista a kurátor výstavy Tomáš Glanc. Výstava potrvá do 8. března 2015.
Irina Korina patří mezi celosvětově uznávané umělkyně, pravidelně vystavuje v zahraničí a v roce 2009 bylo její dílo zastoupeno v Ruském pavilónu na Benátském bienále. Do České republiky přijela prezentovat svou práci už po druhé – v roce 2005 se účastnila Mezinárodní bienále současného umění v Praze. Podle slov Tomáše Glance "Irina ruší představu o současném ruském výtvarném umění, které se orientuje především na lokální zběsilost a agresivitu. Korina nikdy nepředkládá agitaci nebo politický aktivismus — striktně se drží své osobní pozice popisného pozorovatelství, do něhož ale vkládá veškerou sílu své mimořádné a kritické obrazotvornosti“. Podle uměleckého manažera PLATO Marka Pokorného, který výstavu inicioval, to byl – vedle nesporných kvalit a působivosti tvorby Iriny Koriny – právě ohled na zprostředkování u nás méně známé polohy současného ruského umění, co ho vedlo ke spolupráci právě s touto autorkou a Tomášem Glancem jako kurátorem. Korina často pracuje s naprosto běžným, každému známým materiálem, ubrusy, taškami, pracovními oděvy, kovovými konstrukcemi, papírem, látkou nebo obyčejnou plastelínou. Její objekty jsou výrazné, krásné, s jasným sdělením a názorem.
„O dílech ráda dlouho přemýšlím a potom na poslední chvíli všechno ještě změním. Do posledního okamžiku o všem pochybuju. Moji kurátoři často mají nervy, protože se u mě projevuje klasický ruský zvyk dělat všechno na poslední chvíli, z posledních sil. U přípravy pro ostravskou galerii to však bylo jiné, předem jsme se s Tomášem Glancem domluvili, že výstavu poskládáme z dříve realizovaných prací.“ Instalace výstavy trvala 5 dní a na jednotlivé objekty bylo použito 30 metrů látky, větvě stromů nebo šála fotbalového družstva Baník Ostrava. Irina Korina s úsměvem dodává, že byla překvapena, jak složité bylo v Ostravě sehnat obyčejné látky. „V Rusku máme téměř na každém rohu obchod s látkami, zdá se, že v Ostravě tomu tak není, zřejmě si tady lidé přestali sami šít oblečení.“
Název výstavy vychází z autorčina pojetí měřítka. „Pro Korinu hraje měřítko důležitou roli nikoliv proto, že by zdůrazňovala technické dimenze objektů, které vytváří. Měřítko je pro ni důležité jako akcent, jako princip vyjmutí jevu z jeho obvyklých (velikostních) souvislostí a jeho nová realizace za jiným účelem,“ upřesňuje Tomáš Glanc.
PLATO k výstavě připravilo mimořádně bohatý program, který zahrnuje už tradiční komentovanou prohlídku výstavy, dílnu pro děti a jejich (pra)rodiče, vzdělávací programy pro studenty, ale také rychlokurz současného ruského umění a přednášky na vybraná témata pro střední školy, pod vedením Tomáše Glance.
Tomáš Glanc v posledních letech mimo jiné působil na univerzitách v Brémách, Basileji a na Humboldtově univerzitě v Berlíně. V současnosti je jeho hlavním pracovištěm univerzita v Curychu. Od konce 80. let se zabývá ruskou kulturou a kulturní teorií, obzvlášť současnou literaturou a výtvarným uměním, estetikou avantgardy, literární vědou, sémiotikou, později také ideologií slovanství a problematikou estetiky změněných stavů vědomí.
Irina Korina (1977, Moskva) vystudovala scénografii na Ruské akademii divadelního umění (GITIS, 1995–2000), studovala také na Valand Academy of Fine Arts ve švédském Göteborgu a na vídeňské Akademii umění. Působí jako scénografka (například v divadle Těatr.doc a v řadě dalších moskevských a sibiřských divadel včetně legendárního Divadla na Tagance), jako výtvarnice pracuje také pro film. Divadlo považuje za důležitý protějšek své volné výtvarné práce, jejímž pilířem je žánr objektu a instalace. Pravidelně vystavuje v Rusku a od roku 2000 i v zahraničí, v roce 2008 získala jednu z nejvýznamnějších ruských cen udělovaných v oblasti současného umění: Innovacija (Inovace). O rok později bylo její dílo představeno v ruském pavilonu na Bienále v Benátkách. V témže roce byla zařazena jako nejmladší autorka do série samostatných výstav v moskevském Muzeu současného umění, které měly sjednocující název Moskva aktual'naja (Moskva aktuální) – pro čtyřpatrovou budovu muzea připravila průřez svými instalacemi. Účastnila se rozsáhlé přehlídky současného umění a jeho vztahu k budoucnosti pod názvem Futurologija (Futurologie) v prestižním výstavním prostoru Garáž v komplexu někdejších Melnikovových autobusových garáží nedaleko moskevského centra — výstavu připravil v roce 2010 francouzský kurátor Herve Mikhailov. V roce 2012 se samostatným výstavním projektem účastnila Roku Ruska ve Francii. 2013 vystavovala v Singapuru. Od 90. let Korina spolupracuje s prestižní moskevskou Galerií XL. V roce 2013 připravila její zakladatelka Lena Selina výstavu nazvanou Něvesomosť (Beztíže) v podstavci legendárního sousoší Dělníka a kolchoznice Věry Muchiny. Samostatné výstavy Iriny Koriny se kromě Moskvy konaly v řadě ruských a západoevropských měst.
Doprovodný program
OTCOVÉ A BĚSI
Rychlokurz ruského současného umění s Tomášem Glancem
Rusko prostřednictvím filmového obrazu – přednáška
Umělecké ideologie v současném ruském umění a jejich česká recepce — tři generační pohledy (Viktor Pivovarov, Tomáš Glanc, Václav Magid) – diskuze
Slovo a obraz v ruské kultuře – přednáška
Performance — žánr a postup. Ruský příběh estetické dimenze, která změnila dějiny umění – přednáška
RUSKÁ EXPERIMENTÁLNÍ HUDBA
ASTMA: Alexej Borisov & Olga Nosova
Ilja Belorukov / hudba & Anna Antipova / tanec
PRO DĚTI
Dílna pro děti a jejich (pra)rodiče k výstavě Iriny Koriny
PŘEDNÁŠKY PRO STŘEDNÍ ŠKOLY
Ruský street art
Ruská performance
Umění a politická opozice v Rusku
Mimořádná možnost tří přednášek Tomáše Glance v termínech 16. 1., 23. 1. a 30. 1. 2015