TZ: Jan Jindra

Jan Jindra / Bylo nebylo / Fiducia / Ostrava / 27. 3. - 24. 4. 2014

Jan Jindra: Bylo nebylo

vernisáž: 27. 3. 2014 ve Fotografické galerii Fiducia

výstava potrvá do: 24 .4. 2013

výstavu uvede kurátor Tomáš Pospěch

Jan Jindra (* 1962) absolvent Střední průmyslové školy grafické a televizní fakulty Akademie múzických umění, obor Umělecká fotografie. Od roku 2002 přednáší na Ústavu reklamní fotografie a grafiky Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

"Dokumentární fotografie Jana Jindry z osmdesátých let mají svébytné místo v kontextu tehdejší české momentní fotografie. Přestože velká část z nich vznikala ještě během Jindrova studia na pražské FAMU, velice často narušují dobové kánony, se kterými byla tehdejší česká fotografie spjatá. FAMU v té době vévodila tradiční momentka odvozená z humanistické fotožurnalistiky nebo citivě nezúčastněný subjektivní dokument. Jan Jindra se ve svých souborech snažil ve zkratce vystihnout charakteristické fenomény tehdejší společnosti. Vyhledával témata, která vypovídala o rozpadu hodnot v době normalizace a rozporech mezi oficiálními proklamacemi a každodenními životy. Ve svých fotografiích ironizuje nepříliš utěšené stránky tehdejšího života (Vlaky, 1981-1986; Jižní město, 1984-1988; Přijímač, 1988-1989). Jindy používá tvrdého blesku směřovaného přímo od objektivu (soubory Silvestry v hotelu Jalta, 1982-1984; Chalupáři, 1985). Přitom často sleduje místa bezprostředně spjatá se svým životem. Na studentských kolejích na pražském Jižním městě pobýval během studia na FAMU, v jídelních a lůžkových vozech mířících na Slovensko a do Rumunska si přivydělával jako brigádník a Přijímač vznikl během „vojny“. Z představených souborů byly dosud známé především fotografie z nočních rychlíků a jídelních vozů, které vznikaly ještě na střední škole (Noční rychlík, 1981), i jako diplomová práce na FAMU (Jídelní a lůžkové vozy, 1984-1987) a Silvestry v hotelu Jalta, 1982-1984 představené v novém výběru ve Fotografické galerii Fiducia v roce 2011. Později fotografoval ještě listopadové události roku 1989 a odchod sovětských vojsk." Tomáš Pospěch