TZ: Poddajné objekty - skutečné pocity

Megan Clark, Romana Drdová, David Fesl, Kristina Fingerland, Anka Helfert, Kateřina Holá, Amálie Hubeňáková, Jakub Jansa a Karolína Juříková, Marie Tučková, Jiří Pitrmuc, Anna Ročňová, David Střeleček, Anna Witt / Poddajné objekty - skutečné pocity / kurátoři: Václav Janoščik, Martina Johnová / Dům umění Ústí nad Labem / Ústí nad Labem / 21. 2. - 30. 3. 2019

Ústecký Dům umění Fakulty umění a designu UJEP otevírá 20. února 2019 novou výstavní sezónu i bohatý program akcí. Jako první výstavu v letošním roce se rozhodl představit mladou generaci českých umělkyň a umělců, pro které jsou konfrontace a neschopnost čelit současným výzvám a problémům ve společnosti vědomým i nezamýšleným vodítkem v umělecké tvorbě. Výstavu připravili kurátoři Václav Jánoščík a Martina Johnová.

Aktuální výstavní projekt si bere jako inspiraci téma postavy (mladé) dívky, jak se s ní můžeme setkat v dílech od Tiqqun (1999), Deleuze a Guattariho (1980) nebo Witolda Gombrowitze (1937). Představuje mladou generaci českých umělkyň a umělců, pro které je postava mladé dívky vědomým i nezamýšleným vodítkem při konfrontaci s dnešními problémy, jakými jsou sebeidentifikace, sdílení obrazů a nás samých online a až perverzní tlak na naše tělo-obraz, konzumní způsob života nebo apatie, „pseudo aktivita“ a neschopnost čelit současným výzvám.

Mladá dívka zde není formou, stereotypem, ideálem ani motorem spektáklu. Naopak je svobodou toho, co ještě není stereotypní, ztuhlé, dospělé; ještě není ženou. Mladá dívka je stáváním se, je množstvím rychlostí a procesů, čirou tělesností, které ještě nejsou vnuceny orgány, funkce a reprodukce. Přitom právě stávání se je ústředním pojmem nejen této knihy, ale celé filosofie Deleuze a Guattariho. Stávat se, snad také být mladou dívkou, znamená vyvázat se z předpřipravených identit, významů a společenských vztahů. Strohá intelektuálka, chladný nadšenec, dynamická workoholička, potrhlý kreativec, energická vůdkyně, přátelský cíťa, citlivá stydlivka, odhodlaná srdcařka... Jaká je skutečná mladá generace? Jaké prostředky si osvojujeme k úniku ze současných problémů a tlaku pozdního kapitalismu?

Postupně odhalujeme, že ani setrvalé protesty milionů lidí a aktivismus šířený pomocí sociálních sítí nepřinesly prakticky žádné hmatatelné výsledky. Postava dívky se tak stává zbraní. Zcela apoliticky a hladce servíruje publiku i politická a kritická témata, svoji nelidskost odívá do těch nejintimnějších výrazů lidskosti (hlas, svádění, emoce). Je nástrojem i motorem touhy, nebo dokonce války. Mnohokrát se snažíme zachytit, pojmenovat nebo snad kritizovat problémy dnešních společností – ať už se týkají politiky, ekologie, akcelerace, našich identit, komunikace nebo komplexu, kterému říkáme kapitalismus.

Podklady pro teorii dívky jsou možná jedním z nejpřístupnějších pokusů, jak těmto problémům dát nějakou hmatatelnou formu a tvář. Samozřejmě že nejde o skutečnou dívku. Jako by nebyla ničím a zároveň představovala naše touhy, krizi identit, rozpad jiných hodnot...

Program akcí:

Diskuzní večery k tématu: Jak vstoupit do města?

V městském prostoru dochází k mnoha cirkulacím a výměnám reprezentací, které slouží k určitému mocenskému nárokování si zmíněného pole. V této souvislosti můžeme hovořit o obrazech města, městských narativech, tématice paměti či aktuálně prožívaném místě. Diskuzní panely probíhají ve spolupráci s Platformou pro estetiku a politiku.

26/2

Město jako obraz a zkušenost: linie konfliktu

Vystoupí etnoložka Mgr. Petra Lupták Burzová, Ph.D., sociolog Petr Gibas, Ph.D. a Ing. arch. Jan Hrouda.

26/3

Demokracie a otevřená společnost: umění ve veřejném prostoru

Vystoupí MgA. Milan Mikuláštik, Šárka Zahálková a MgA. Libor Novotný, Ph.D.

5/3

Večery autorského čtení pod vedením básníka Radka Fridricha s hostem Stanislavem Beranem

20/3

Praha směr Ústí: Výlet za výtvarným uměním do Ústí nad Labem

30/3

Upcycling workshop s umělkyní Kristýnou Fingerlandovou

Komentované prohlídky výstav a performance v Domě umění Ústí nad Labem.