TZ: Pode bal
28. 10. 2009Infoservis
Pode bal / Galerie Cella / Opava / 4. 11. – 27.11. 2009
„Pode Bal sklízí v Opavě“
Umělecká skupina Pode Bal se představuje v komornější formě. V minulosti se skupina prezentovala především kolektivními projekty, jako byly „Malík urvi“ nebo „Zimmer Frei“, které byly do té doby nevídaným gestem, repolitizovala uměleckou scénu a výrazně přesáhla do neuměleckého prostoru. Nyní budou naopak k vidění díla jednotlivých členů skupiny. V prostorách podzemní galerie Cella se mohou návštěvníci těšit na malby, objekty a videa.
Opavská výstava nemá ambici podněcovat společenskou diskusi, spíše odpovídá na otázku, kde Pode Bal stojí dnes a snad je i reakcí na zjednodušené chápání pojmu politické umění. "Zvláštní charakter opavské galerie byl přímou inspirací této výstavy", uvádí člen skupiny Pode Bal Michal Šiml, "kterou jsme nazvali sklizen.09, protože na ní budou jen čerstvá díla z této sezony. Ovšem spíš než sklizeň podzimní, to bude sklizeň podzemní, protože sklepní prostor galerie, tvořený mnoha uzavřenými výklenky, nás vybízel k tomu, abychom do výklenků instalovali naše díla a stavěli je do vzájemných vztahů." Petr Motyčka, další z členů skupiny, vysvětluje: „I když pořád děláme kolektivní projekty, individuální tvorba je pro nás stále důležitější.“
Výstava v Opavě je prodejní, kromě autorských děl si návštěvníci mohou zakoupit čerstvě vydanou monografii Pode Bal 1998 - 2008, flagelantská trička „Český srab“ a trička „TGM Chicken“.
Skupina Pode Bal
Umělecká skupina Pode Bal byla první, kdo se v ČR začal zabývat tzv. politickým uměním a konzistentně reflektoval dění v sociální, politické a morální klima české polistopadové společnosti. Kulturní společnost tyto akce přijímá s velkými výhradami, protože porušují tabu depolitizace, totalizují prostor, v němž vystavují, rozšiřují ho na celou mediální sféru a svými dvojznačnými projekty navozují krizi. Drží se přitom lokálních témat, jako jsou propojení nové mocenské garnitury se spolupracovníky tajné policie, odsun sudetských Němců z Československa, drogový zákon, nebo také kritika vrcholné muzejní instituce – Národní galerie – provedená jako akce-situace.
V současnosti skupinu Pode Bal tvoří Petr Motyčka, Michal Šiml a Antonín Kopp.
Léto a podzim roku 2009 byl pro Pode Bal poměrně hektický. Po výstavách v Británii, Německu a Švýcarsku, nyní skupina vystavuje v Praze a v Košicích. Zatímco v pražské galerii DOX na výstavě „Zítřek začíná včera“ Pode Bal představuje remake práce "TGM Chicken" z roku 1999, v Košicích vystavuje ve veřejném prostoru svůj projekt Flagelanti, který skupina adaptovala na slovenské prostředí.
Curriculum vitae
*1998
Samostatné projekty a výstavy (výběr)
Converse II – Divus Unit 30, Londýn, 2009
Fasáda – veřejný prostor, Národní galerie, Praha, 2008
Cover Art – galerie Hunt Kastner Artworks, Praha, 2007
Flagelanti – veřejný prostor, Galerie Art Wall, Praha, 2006
Dialog der Denkmaler – Galerie Framework, Berlín, Německo, 2005
Stars – Městská galerie Šternberk, Šternberk, 2003
Institucionalizované umění – veřejný prostor, Národní galerie, Praha, 2002
Pay per view – Galerie NoD, Praha, 2001
Malík urvi – Galerie Václava Špály, Praha, 2000, Galerie Priestor, Bratislava, Slovensko, 2000
TGM Chicken – Galerie MXM, Praha, 1999
Prohibice parlamentu – Parlament České republiky, Galerie MXM, Praha, 1998
Skupinové výstavy, účast na projektech (výběr)
Zítřek začíná včera – DOX, Praha, 2009
Subvision. Kunst. Festival. Off., Hamburk, 2009
30% OFF – Galerie Václava Špály, Praha, 2008
Tease Art Fair – Kolín nad Rýnem, Německo, 2007
Wydarzylo sie dzisiaj – Arsenal, Poznaň, Polsko, 2007
Ballkunstler – Museum der bildenden Kunste, Lipsko, Německo, 2006
Stín humoru – Galerie BWA-Awantgarda, Wroclaw, Polsko, 2006
Prague Biennale 2 – Praha, 2005
Niemansland – Kunstlerhaus Vídeň, Rakousko, 2004
Next5Minutes – Amsterdam, Holandsko, 2003
Politik-Um, New Engagement – veřejný prostor Pražského hradu, Galerie Pražského hradu, Praha, 2002
Extradi(c)tion – Museu da Água, Lisabon, Portugalsko, 2002
Uberlebens Kunst, Junge Tschechische Kunst – Galerie NBK, Berlín, Německo, 2000