
Objav diela renesančného sochára Donatella v Spišskom múzeu
24. 2. 2025Infoservis
TS: Spišské múzeum v Levoči má v zbierkach výnimočné dielo renesančného sochára Donatella. Odborná verejnosť sa obáva o jeho ochranu a apeluje na jeho sprístupnenie verejnosti.
Na Slovensku, ale aj v zahraničí narastajú obavy, či nekompetentné osoby v čelných funkciách slovenských kultúrnych inštitúcií dokážu zabezpečiť starostlivosť o zbierkové predmety. Vidíme, že zbierkové fondy sú v rukách politických nominantov bez odborných skúseností a potrebného vzdelania. Týka sa to nielen SNG, ale aj ďalších galérií a múzeí. Tie môžu mať v zbierkach rovnako cenné alebo ešte cennejšie umelecké predmety.
To je aj prípad Slovenského národného múzea-Spišského múzea v Levoči, kde sa historičke umenia PhDr. Marte Herucovej, Ph.D. z Ústavu dejín umenia Centra vied o umení SAV, podarilo v depozitári identifikovať mramorovú bustu, ktorú vysoko pravdepodobne vytvoril renesančný sochár Donatello v polovici 15. storočia. Donatello patrí spolu s Bruneleschim, Ghibertim a Massaciom k zakladateľom talianskej renesancie. Busta v životnej veľkosti je vytvorená z kararského mramoru a zobrazuje Cecíliu Gonzagu z mantovského vládnuceho rodu Gonzagovcov. Donatello dielo vyhotovil pravdepodobne počas svojho desaťročného pobytu v Padove, kedy sa ho do svojich služieb snažil získať Cecíliin starší brat Lodovico III. Gonzaga.
Marta Herucová realizovala s podporou vtedajšej riaditeľky múzea PhDr. Márie Novotnej podrobný výskum busty. Predovšetkým išlo o to, aby sa podarilo odlíšiť ju od populárnych neorenesančných pastišov a kopií z 19. storočia. Takisto skúmala, ako sa busta dostala z Mantovy k Csákyovcom do kaštieľa v Spišskom Hrhove, odkiaľ ju získalo múzeum. Výskum Marty Herucovej bol publikovaný v prestížnom odbornom časopise Revue de l'Art a ocenený Cenou SAV. Autorka v súčasnosti dokončuje monografiu na túto tému. Napriek tomu bol doposiaľ mediálny záujem o tento vzácny nález minimálny, najmä v porovnaní s aférou z roku 2014 okolo Berniniho busty pápeža nájdenej v pozostalosti po Ernestovi Zmetákovi. Spolu s Martou Herucovou, Máriou Novotnou a ďalšími zahraničnými expertmi a expertkami pripravujeme sériu diskusií a verejných podujatí, ktoré dielo, ale aj vedeckú polemiku o ňom, priblížia slovenskej verejnosti.
Na tlačovom briefingu, ktorý predstaví toto výnimočné dielo a okolnosti jeho výskumu, vystúpia Marta Herucová, autorka objavu a pripravovanej monografie diela, Mária Pötzl-Malíková, historička umenia expertízou na sochárske umenie, Mária Novotná, bývalá riaditeľka Spišského múzea v Levoči a Jakub Huba, reštaurátor a pedagóg na VŠVU.
Briefing sa uskutoční v utorok, 25. februára o 10.00 v kaviarni Ferdinand (Sad Janka Kráľa 1).
Čím je objav výnimočný
Busta je unikátna hneď z niekoľkých dôvodov. V prvom rade, objaviť v Levoči Donatellovu bustu, je ako nájsť tam portrét od Leonarda da Vinciho alebo Michelangela. Význam diela absolútne presahuje lokálny či národný kontext. Navyše, len zopár Donatellových prác je možné vidieť mimo Talianska, najviac ich je vo Florencii a v Padove. Objavy podobné tomu z Levoče sú už dnes veľmi zriedkavé. Okrem toho, levočská busta nesie na podstavci latinský nápis: „CECILIAE GONZAGAE OPUS DONATELLI“. Donatello signoval len niektoré diela, väčšinou tie, ktoré si sám cenil, ako sochu proroka Habakuka na kampanile vo Florencii, či súsošie Judita a Holofernes. Len sedem jeho diel je signovaných, ak sa potvrdí autorstvo levočskej busty, pôjde o ôsme dielo v celosvetovom meradle. Busta nesie charakteristické črty Donatellovho rukopisu: detailne vypracovaný plytký reliéf na šatách a vlasoch, ale aj niektoré črty tváre typické pre Donatella a jeho školu. Nezvyčajnejšie je to, že ide o portrétne zobrazenie Donatellovej súčasníčky. Popri množstve vyobrazení svätcov len málo búst od Donatella zachytáva konkrétne osobnosti jeho doby.
Ako s dielom adekvátne naložiť
Riaditeľka SNM-Spišského múzea v Levoči Dáša Uharčeková Pavúková, nástupkyňa po Márii Novotnej, bola ministerkou kultúry odvolaná 29. 10. 2024 bez udania dôvodu. Slovenské národné múzeum, pod ktoré spadá Spišské múzeum, inzerovalo voľnú pozíciu cez inzerát na portáli profesia.sk.
Do 29. 1. 2025 bolo možné sa o tento post uchádzať. Ktokoľvek sa do tejto funkcie nakoniec dostane, je povinný/á zabezpečiť maximálnu ochranu tohto vzácneho diela a ideálne ho neskrývať, ale vystaviť a sprístupniť v adekvátnych podmienkach. Ministerstvo kultúry na to bude musieť vyčleniť potrebné prostriedky, hoci sám Donatello nežil vo veľkomoravskom období, ani v období národného obrodenia, čo sú aktuálne priority vedenia MK SR. Môcť vystavovať Donatella je príležitosť, akú môže Levoči závidieť nejedna svetová galéria. Je potrebné ju využiť čo najefektívnejšie. Takéto dielo môže pomôcť spropagovať celý región. Inšpiráciou môže byť Dáma s hranostajom od Leonarda da Vinciho vystavená v múzeu v Krakove, či Tizianov Apolón a Marsyas v Kroměříži. Je rovnako potrebné naštartovať spoluprácu so zahraničím na konzervátorskom výskume busty. Ako na zbierkový predmet sa na bustu vzťahuje Zákon o múzeách a galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty, ktorý by ju mal ochrániť pred vývozom do zahraničia aj pred nevhodnou manipuláciou, aby sa nezopakoval príbeh s Berniniho bustou, o ktorú Slovensko trestuhodne prišlo.
Sériu podujatí organizuje Otvorená Kultúra!, Ústav dejín umenia centra vied o umení SAV, v.v.i. a Katedra reštaurovania VŠVU.
Kurátorský tím série:
Marta Herucová, historička umenia , autorka objavu a pripravovanej monografie
Mária Novotná, bývalá riaditeľka Spišského múzea v Levoči
Jakub Huba, reštaurátor a publicista
Ivana Rumanová, kultúrna kritička a antropologička
Foto: screenshot z 3D modelu Donatellovej busty v Spišskom múzeu