Padající letadlo
17. 10. 2011Komentář
Rada města Brna zvažuje snížení subvencí na provoz příspěvkových organizací na příští dva roky o 20%. Z výstavních institucí by se toto opatření nejvíce dotklo Domu umění města Brna, který se možná bude muset vzdát Domu pánů z Kunštátu.
Ředitelé příspěvkových organizací byli městem vyzváni k tomu, aby předložili návrhy, jak by se sníženým rozpočtem vynaložili. Rostislav Koryčánek, který šéfuje Domu umění, přišel s návrhem vrátit magistrátu Dům pánů z Kunštátu, který Dům umění spravuje. Je to velmi rozumný nápad: jedná se o starou rozlehlou budovu, která vyžaduje spoustu oprav a náročnou údržbu. Jeho výstavní sály neposkytují příliš prostoru k experimentování a navíc jsou jen dílčí součástí renesančního paláce, v němž se také nacházejí i z části nevyužité kanceláře, vlhké sklepení a další prostory. Navíc by se Dům umění bez Domu pánů z Kunštátu mohl mnohem lépe soustředit na kvalitní program v hlavní budově.
Na druhé straně Rostislav Koryčánek přiznává, že takovýto krok by pro něj znamenal osobní problém. Z pochopitelných důvodů nechce být právě on tím ředitelem, na kterého se bude vzpomínat ve zlém, protože připravil Dům umění o budovu, v níž se již v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století konaly významné výstavy. Kromě toho lituje i kavárny Trojka, která sídlí v přízemí Domu pánů z Kunštátu, a která by s největší pravděpodobností s odchodem Domu umění z budovy zanikla. Nebyla by totiž schopna sama hradit náklady, o něž se v současnosti podílí s kulturní institucí.
Proto hledá Rostislav Koryčánek náhradní řešení. Kontaktoval různé subjekty, které by mohly výstavní prostory využít a pomoci tak Domu umění s financováním budovy. Jedním z nich je Igor Fajt, který hledá v Brně galerii pro svoji sbírku, mnohem nadějněji se však jeví spolupráce s Nadací Leoše Janáčka, která by na dva roky, po které by DU pobíral zkrácený rozpočet, připravila pro DPK expozici Janáček a Brno. Krom toho uvažuje vedení Domu umění o dalších institucích, které by mohlo vyzvat ke spolupráci.
Součástí plánu odchodu z DPK je přesunout výstavní aktivity do Galerie Ars, kterou vede Josef Chloupek. Ten s návrhem Domu umění předběžně souhlasil, situaci však komplikuje to, že v květnu musí v Domě pánů z Kunštátu proběhnout výstava, která je hrazená z evropských fondů, a jednou z podmínek již přidělené dotace je konání výstavy na daném místě v daný čas. Tím se případné stěhování do Arsu posunuje a je otázkou, jak bude domluva v budoucnu probíhat.
V každém případě však Dům umění musí v případě krácení rozpočtu osekat své výstavní aktivity o více než 50%. Koryčánek k tomu dodává: "Zafungovalo to, co se odehraje, když letí letadlo, kterému let umožňuje pouze určitá rychlost. Jakmile překročí danou hranici, všechno se bortí. Tady stačí 20%, ale následky jsou mnohem drastičtější. Abychom udrželi jeden potažmo dva domy, abychom udrželi lidi, kteří se na provozu Domu umění podílejí, tak daná finanční redukce znamená 50% omezení aktivit." Sečteno podtrženo Dům umění má dvě šance: překlenout dva roky v Domě pánů z Kunštátu za spoluúčasti dvou dalších subjektů (této variantě dává Koryčánek 40% na úspěch) nebo se Domu pánů z Kunštátu vzdát.
Snižování příspěvku by se dotklo i jiných institucí, mimo jiné divadel spravovaných městem Brnem. Mezi ně patří Divadlo Husa na provázku, které bylo iniciátorem petice proti snižování rozpočtu. Tu podepsal i Václav Havel, další slavné osobnosti se postavili za Janáčkovo divadlo, což pomohlo medializaci plánovaného snižování. 12. října 2011 vydal Magistrát města Brna tiskovou zprávu (zde), v níž se brání a uvádí, že konkrétní snížení dotace ještě nebylo schváleno. Je tedy možné, že existuje ještě třetí šance, a že obavy vedení Domu umění o DPK se nenaplní.
Silvie Šeborová | Vystudovala dějiny umění na Filozofické fakultě MU v Brně. V letech 2005-2010 a 2016–2022 působila v Moravské galerii v Brně (v lektorském oddeělení a posléze jako náměstkyně pro vnější komunikaci). V roce 2008 založila Artalk.cz, který vedla do roku 2015. Působí jako kritička a kurátorka umění.









