Praha chce nový posudek rekonstrukce železničního mostu
10. 12. 2018Infoservis
Vedení Prahy preferuje rozšíření železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem na tři koleje, což by zvýšilo kapacitu metropolitní železniční sítě. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) vyslovila souhlas se zpracováním posudku rekonstrukce mostu. V rozhovoru s ČTK to řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Odborníci z Kloknerova ústavu v minulosti po diagnostice mostu uvedli, že oprava není kvůli korozi konstrukce reálná. Stavba je památkově chráněná.
Mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová uvedla, že organizace vyšla náměstkovi vstříc a souhlasila se zpracováním nové studie, nejreálnějším řešením je podle ní nicméně stále výměna mostu.
SŽDC v minulosti zadala Kloknerovu ústavu, který je odborným pracovištěm při ČVUT, zpracování celkové diagnostiky mostu. Ústav uvedl, že oprava je nereálná. V květnu proto SŽDC oznámila, že kvůli rozsáhlé korozi ocelové konstrukce navrhuje studie projektantské firmy Sudop demolici a stavbu nového mostu.
Náměstek Scheinherr dnes nicméně řekl, že tentýž ústav by měl nyní zkoumat, nakolik je možné most opravit. Oslovil v této souvislosti švýcarského profesora Eugena Brühwilera, který je odborníkem na nýtované konstrukce, což je technologie, s jejímž využitím je most postaven. "Je ochotný s Kloknerovým ústavem spolupracovat a třeba i na dálku projekt vést," řekl Scheinherr.
Diagnostika by podle náměstka měla vést k definitivnímu rozhodnutí, zda je nutné most vyměnit, nebo bude stačit jeho rekonstrukce. V případě rekonstrukce by město chtělo prosadit vznik nového paralelního jednokolejného mostu. V případě výměny pak jsou podle náměstka dvě možnosti - osazení nového dvojkolejného mostu na stávajících pilířích a výstavba nového jednokolejného, nebo výměna dvojkolejného za tříkolejný. To by však nynější pilíře nemusely vydržet.
Návrh nového mostu, který má SŽDC od firmy Sudop, s vybudováním třetí koleje nepočítá. Podle náměstka je nicméně z hlediska přepravní kapacity železnice v hlavním městě důležitá. "Třetí kolej je zásadní pro rozvoj sítě, protože nám zajistí možnost navyšovat kapacitu regionálních spojů a vůbec umožní to, aby mohla na Výtoni vzniknout zastávka," uvedl. Dodal, že pražský Institut plánování a rozvoje dostal za úkol ve spolupráci se SŽDC vymyslet řešení předpolí mostu na Výtoni tak, aby tam mohly vést tři koleje a vzniknout nová zastávka.
SŽDC na dotaz ČTK potvrdila, že na základě Scheinherrovy žádosti nechá zpracovat posudek možné rekonstrukce mostu. Mluvčí správy Pistoriusová nicméně zdůraznila, že studií již vzniklo několik a všechny se shodly na tom, že most je na konci životnosti. "Určujícím faktorem není koroze mostní konstrukce, ale blížící se konec únavové životnosti prvků mostovky," uvedla mluvčí.
Dodala, že s ohledem na stav konstrukce je nutné situaci vyřešit do pěti let. "Z pohledu SŽDC je nejreálnější možností snesení stávající mostní konstrukce a její nahrazení věrnou tvarovou replikou současného mostu tak, aby panoráma dané lokality nebylo narušeno," uvedla mluvčí.
Most je pod památkovou ochranou a jak Národní památkový ústav, tak magistrátní památkáři ministerstvu kultury podle náměstka odeslali doporučení, aby to tak zůstalo. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.
ČTK | Jakékoliv publikování nebo další šíření obsahu České tiskové kanceláře je bez písemného souhlasu Artalk z.s. zakázáno. ©ČTK