Přednášky Manthia Diawara a Terri Geis v rámci cyklu Východ-Jih: Mezinárodní výměny mezi střední a východní Evropou a Afrikou

Ateliér s hostujícím umělcem UMPRUM vás zve na přednášky Ateliéru hostujícího pedagoga:

Manthia Diawara: Africký film nezúčastněných zemí. Ousmane Sembène a Abderrahmane Sissako

 

 

  • 10. 2023 / 18–19:30 h

 

 

Auditorium TCM UMPRUM, Mikulandská 134/5

Vstup zdarma, přednáška v angličtině.

Přednáška je pořádána v rámci programu Ateliéru s hostujícím umělcem 2023/24 „Východ-Jih: Mezinárodní výměny mezi střední a východní Evropou a Afrikou.“

Projekt je realizován s podporou Evropské Unie.

Manthia Diawara je filmař, teoretik a historik umění. Narodil se v Mali. Nižší a střední vzdělání získal ve Francii, později absolvoval magisterské umělecké vzdělání na American University, Washington a doktorské studium na Indiana University. Učí na New York University. Předtím přednášel na University of Pennsylvania a University of California at Santa Barbara v USA.

Diawara významně přispěl k výzkumům kultury afrických diaspor. V roce 2023 je kurátorem Sharjah Biennial. Jeho rozsáhlá akademická a tvůrčí praxe zpracovává politiku postkolonializmu, dekolonizace, migrace a globalizace.

Založil a redakčně vede časopis Black Renaissance/Renaissance Noire.

Mezi jeho filmy patří: African Intelligence (2022), A Letter from Yene (2022), An Opera of the World (2017), Negritude: A Dialogue between Soyinka and Senghor (2016); Edouard Glissant, One World in Relation (2010); Maison Tropicale(2008); a Who’s Afraid of Ngugi? (2007).

Prezentoval se například v Serpentine nebo na Dokumenta 14.

Za dokument o Kathleen Cleaver (2012) byl oceněn Sundance Institute Documentary Fund.

Píše a vydává publikace, např.  ‘Malick Sidibe: Smell the Perfume…Or When the Youth Was Free in Bamako’ in Malick Sidibe: Mali Twist (Fondation Cartier; Paris: Xavier Barral Edition, 2017); ‘Édouard Glissant’s Worldmentality: An Introduction to One World in Relation’ (documenta 14, 2017); ‘The Films of Abderrahmane Sissako,’ Artforum (2015); African Film: New Forms of Aesthetics and Politics (Prestel, 2011); We Won’t Budge (Basic Civitas Books, 2003); and Mali Kow: Un monde fait de tous les mondes [an exposition catalogue written with Jean-Paul Colleyn, photography by Catherine De Clippel] (Indigenes Editions/Parc La Villette, 2001).

Je členem redakční rady Transition, October, African American Review and Public Culture; členem vědecké komise Revue Communications; poradcem Haus der Kulturen der Welt v Berlíně; zasedá v porotách cen a festivalů, např. Festival des films engagés d’Alger, Alžír (2013). V roce 2023 působil jako hlavní kurátor Sharjah Biennial.

 

a

 

Terri Geis: Surrealismus, Afrika a střední Evropa

Veřejná přednáška, Ateliér s hostujícím umělcem UMPRUM Vás zve na přednášku

Terri Geis: Cadavre Exquis Teda Joans: Surrealismus, Afrika a střední Evropa

 

 

  • října 2023 v 18h

 

 

UMPRUM, Technologické centrum, Mikulandská 134/5

Vstup zdarma, přednáška je v angličtině.

Přednáška je pořádána v rámci ateliéru s hostujícím umělcem 2023/24 „Východ-Jih: Mezinárodní výměny mezi střední a východní Evropou a Afrikou.“

Projekt je podpořen Evropskou unií

Terri Geis je historička umění, nezávislá kurátorka a lektorka. Je expertkou na umění surrealistických tvůrkyň a průsečíky mezi surrealismem a americkými kulturami.  Studovala ve Velké Británii: bakalářský stupeň studia absolvovala na univerzitě St Andrews, magisterský na Trinity College v Dublinu a doktorský na University of Essex.

Mezi její projekty patří například In Wonderland: The Surrealist Adventures of Women Artists in Mexico and the United States (Los Angeles County Museum of Art, spolu s Ilene Susan Fort a Tere Arcq) a “‘My Goddesses and My Monsters’: Maria Martins and Surrealism in the 1940s,” v rámci Debates on Surrealism in Latin America: Vivisimo Muerto (Getty Research Institute). Píše a publikuje v odborných kruzích, mezi její známé texty patří například esej “Great Impulses and New Paths: VVV, Surrealism, and the Black Atlantic” (Revue Miranda, Université Toulouse, 2017), Leonora Carrington: Magical Tales (Museo de Arte Moderno, Mexico City, 2018), nebo soubor esejí The International Encyclopedia of Surrealism (London: Bloomsbury Academic, 2019).