TZ: Výstava Cena Jindřicha Chalupeckého 2019 v Moravské galerii v Brně je zahájena. Běží na sluneční pohon
26. 9. 2019Infoservis
Výstava Cena Jindřicha Chalupeckého 2019 v Moravské galerii v Brně je zahájena. Běží na sluneční pohon / Moravská galerie v Brně / Brno / 26. 9. 2019
V prostorech Pražákova paláce Moravské galerie v Brně byla dnes zahájena výstava Cena Jindřicha Chalupeckého 2019. Letošními nominovanými na toto nejvýznamnější české ocenění pro vizuální umělce jsou umělecká skupina Comunite Fresca (Dana Balážová, Markéta Filipová, Marie Štindlová), Andreas Gajdošík, Baptiste Charneux, Marie Lukáčová a Pavla Malinová. Svá díla budou vystavovat až do 19. ledna 2020, jméno laureátky či laureáta bude oznámeno 6. prosince 2019. Paralelně s výstavou finalistů byl v Pražákově paláci představen projekt Tragodía britské umělkyně Tai Shani, aktuálně nominované na prestižní cenu Turner Prize.
Finalistky a finalisté 30. ročníku: Comunite Fresca (Dana Balážová, Markéta Filipová, Marie Štindlová), Andreas Gajdošík, Baptiste Charneux, Marie Lukáčová a Pavla Malinová
Kurátorky: Barbora Ciprová, Karina Kottová
27. 9. 2019 – 19. 1. 2020
Zahraniční host
Tai Shani: Tragodía
Kurátorka: Tereza Jindrová
27. 9. – 8. 12. 2019
Autorky z uměleckého uskupení Comunite Fresca využily tradiční řemeslo, které dalo název jejich triu, vysoce aktuálním a zároveň veřejně prospěšným způsobem, když realizovaly fresky formou daru v místech působení vybraných charitativních a neziskových organizací. Andreas Gajdošík pokračuje ve společensky angažovaném, užitečném umění hraničícím s politickou satirou. Francouzský umělec žijící v Praze, Baptiste Charneux, navazuje na svou dosavadní praxi soustředěného ohledávání prostoru, ve kterém se pohybuje a vystavuje, a testuje hranice možností svého oblíbeného materiálu – keramiky. V audiovizuální instalaci představené na výstavě Cena Jindřicha Chalupeckého 2019 zkoumá Marie Lukáčová přebujelý kapitalismus v době postupující ekologické krize z perspektivy brouků a parazitů. V malbách Pavly Malinové je možné vypozorovat zamyšlení nad mezilidskou a vztahovou komunikací, ztělesněnou ve specifické estetice jejích robustních postav a takřka sochařského tvarosloví. Zároveň se všichni vystavující kolektivně rozhodli udělat podstatný společný krok, když souhlasili s tím, aby celá výstava byla namísto klasických zdrojů poháněna solární energií. Tento bezprecedentní případ alternativního pohonu umělecké výstavy v renomované lokální instituci je zároveň závazkem pro pořadatele, kteří tím sami sebe postavili před nelehkou výzvu – mnohem komplexněji než dosud zhodnotit ekologické dopady své práce.
Počítání uhlíkové stopy výstavního provozu
Jak říkají kurátorky výstavy Barbora Ciprová a Karina Kottová, „nejekologičtější by samozřejmě bylo žádné umění nedělat a nezatěžovat jím už tak labilní ekosystémy. Jako zástupkyně a zástupci uměleckého světa si ale těžko přiznáváme vlastní nadbytečnost a stále se ještě pokoušíme obhajovat roli umění jako aktivizačního činitele, který právě v nelehkých dobách nabývá na důležitosti.“. Skrze důsledné sledování a počítání energetické náročnosti a uhlíkové stopy výroby a provozu jednotlivých uměleckých děl prezentovaných na výstavě CJCh 2019 i zhodnocení samotného fungování Společnosti Jindřicha Chalupeckého při přípravě výstavy (cestování mezi Prahou a Brnem, svozy uměleckých děl apod.) se tak realizace výstavy třicátého ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého stala doslova experimentální laboratoří, která kriticky zkoumá možnosti a úskalí využití obnovitelných zdrojů energie pro umělecké účely.
Společnost Jindřicha Chalupeckého, která je mimo jiné součástí kolektivu Feministická umělecká instituce zaměřeného na institucionální formy péče, inkluzivity a odpovědnosti, se rozhodla tuto ideu uvést do praxe na základě konzultací s vystavujícími autorkami a autory. O realizaci projektu se potom zasloužili zejména zástupci Moravské galerie, především díky systematickému vyjednávání se statutárním městem Brno. Ředitel Moravské galerie, Jan Press, také úspěšně oslovil stěžejního partnera výstavy, společnost FitCraft Energy, která navrhla a realizovala celé řešení fotovoltaického pole a laskavě zapůjčila vše potřebné pro jeho chod. Ve spolupráci s architektonickým studiem No Architects (Daniela Baráčková a Jakub Filip Novák) pak byla pro celý prostor výstavy v přízemí historické budovy Pražákova paláce vytvořena externí rozvodná síť dodávající proud ze sluneční energie. Tento radikální experiment nicméně jeho účastníci nečiní s cílem naoko neutralizovat energetickou náročnost své profese. Organizátoři by si primárně přáli otevřít tímto počinem širší diskuzi na téma udržitelnosti uměleckého provozu a produkce uměleckých děl.
Tai Shani a její záliba v tragédii, která vynesla nominaci na Turner Prize
Také v letošním roce pokračují organizátoři Ceny Jindřicha Chalupeckého v tradici představení zahraničního hosta, který připraví samostatný projekt paralelně s výstavou finalistek a finalistů. Jedná se již tradičně o výraznou současnou umělkyni či umělce, jejíž či jehož práce rezonuje s aktuálním děním na české umělecké scéně, přestože zde dosud nebyla zevrubněji představena. Po výstavách Laure Prouvost (2016), Clemense von Wedemeyera (2017) a Alexandry Pirici (2018) se letos v Brně představí samostatnou výstavou britská umělkyně nominovaná v letošním roce na prestižní Turner Prize, Tai Shani. V Moravské galerii uvede premiéru svého nového výpravného multimediálního projektu Tragodía, který na pozadí autobiografických prvků rozvíjí fikční příběh o rodinných vazbách a skutečných i jen hrozících traumatech.
„Tvorba Tai Shani je především plná protikladů či paradoxů: na tematické rovině se u ní setkáme stejnou měrou s motivy, jako je smrt, násilí či sebevražda, ale stejně tak s tématem explicitní sexuality a milostných vztahů. Umělkyně sama se zajímá o psychoanalýzu, a tak snad můžeme vyjádřit dialektiku jejích děl jako prolínání produktivního pudu života, Érotu, a destruktivního pudu smrti, Thanatu,“ říká k výstavě kurátorka Tereza Jindrová.
Multidisciplinární praxe umělkyně Tai Shani, která pracuje s médii performance, filmu, fotografie a instalace, se točí kolem experimentálních narativních textů. Shani v nich vytváří intenzivní, erotické a fantastické obrazy, jež vypravuje hutným, květnatým jazykem a imaginativně tak reinterpretuje ženskou jinakost jako dokonalý celek zasazený do světa kosmologií, mýtů a historií popírajících patriarchát. Osciluje mezi známými narativními tropy a strukturami a teoretickou prózou a prozkoumává konstrukci subjektivity, excesu a afektů epického díla, jež tvoří základ post-patriarchálního realismu.
Výstava Tai Shani: Tragodía bude v prostorách Pražákova paláce k vidění do 8. 12. 2019. Poté poputuje do irského Dublinu.
Slavnostní vyhlášení laureáta 30. ročníku Ceny proběhne v prosinci
Slavnostní vyhlášení laureáta Ceny Jindřicha Chalupeckého 2019 a držitele Divácké ceny Českých center proběhne 6. prosince 2018 od 20:00 v kině Metropol v Olomouci v rámci Festivalu PAF. Laureáta vybere mezinárodní porota složená z představitelek a představitelů předních mezinárodních uměleckých institucí. Zasednou v ní Zdenka Badovinac, ředitelka Moderna galerija v Lublani, Vjera Borozan, ředitelka Artyčok TV, Lenka Klodová, umělkyně a vedoucí Ateliéru tělového designu FaVU VUT v Brně, Vasif Kortun, nezávislý kurátor a bývalý ředitel SALT v Istanbulu a Laurel Ptak, ředitelka Art in General v New Yorku. Přímý přenos divákům zprostředkuje Česká televize na stanici ČT Art.
Laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého tradičně získá sto tisíc korun na realizaci výstavy, publikace či jiného autorského projektu, šestitýdenní stipendijní pobyt v New Yorku ve spolupráci s rezidenčním centrem Residency Unlimited a hmotnou cenu z dílny designéra Maxima Velčovského. Návštěvníci finálové výstavy opět zvolí laureáta Divácké ceny Českých center, který dostane možnost absolvovat rezidenční pobyt v jedné ze světových poboček Českých center.