Úchvatný David Možný
5. 11. 2008Recenze
David Možný: Rahova, DUMB: Galerie G99, Brno, 22. 10. - 23. 11. 2008
V prvním patře Domu pánů z Kunštátu probíhá výstava finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého. Rozhodně však nebudete litovat, když navštívíte i přízemí této budovy, kde sídlí Galerie G99, ve které aktuálně vystavuje David Možný. Možný zpracovává otázku panelákového sídliště, kterou z Chalupeckých řeší i Zbyněk Baladrán a Jiří Skála, přistupuje však k ní originálním způsobem, díky kterému je obtížné Možného dílo vidět a zůstat citově nezaujatý.
Výstava nese název Rahova a je pojmenovaná podle velkého sídliště na okraji Bukurešti. Rahova má sice gigantičtější rozměry, než Jižní město či Bohunice, atmosféra tohoto panelákového sídliště je však stejná, možná ještě děsivější, než u sídlišť, které známe z České republiky. Davidovi Možnému se vynikajícím způsobem podařilo přenést tuto atmosféru do videa, ve kterém se jednotlivé panely a části sídliště pohubují a posouvají, čímž otázka sídlištní architektury dostává nový rozměr.
Druhou část výstavy tvoří stěny se snímky poštovních schránek, jedna jako druhá, odlišné jen čísly. Do dvou z nich je možné nahlédnout skrz malé kulaté otvory, při čemž si divák připadá jako voyeur nakukující do cizího soukromí, případně jako malé dítě, které je zvědavé, co má soused ve schránce.
Na výstavě Rahova se cítíte stejně, jako když pozdě večer bloudíte ztraceni mezi davem vysokých paneláků a hledáte, ve kterém z nich ti vaši známí bydlí. Panelákové sídliště je zde posunuto do hovorovější a surrealističtější roviny, je však výtvarným způsobem pozdvižena i jeho podivná přitažlivost.
Silvie Šeborová | Vystudovala dějiny umění na Filozofické fakultě MU v Brně. V letech 2005-2010 a 2016–2022 působila v Moravské galerii v Brně (v lektorském oddeělení a posléze jako náměstkyně pro vnější komunikaci). V roce 2008 založila Artalk.cz, který vedla do roku 2015. Působí jako kritička a kurátorka umění.