V Kunsthalle dočasný krízový manažment predstavil plán na rok 2024
3. 6. 2024Infoservis
TS: V Kunsthalle dočasný krízový manažment predstavil plán na rok 2024: Ako spoznať inštitúciu alebo čím by Kunsthalle Bratislava mohla byť?
Na tlačovej konferencii v Kunsthalle Bratislava, ktorá bola oficiálne zrušená ako príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR, sa predstavila dočasná krízová manažérka Nina Vidovencová a dočasný programový manažér Erik Vilím. Spoločne počas tohto krízového roku budú vytvárať priestor na hľadanie odpovede na otázku, v akej forme bude fungovať Kunsthalle Bratislava od 1. 1. 2025.
Kunsthalle Bratislava bola začlenená do Slovenskej národnej galérie 1. apríla 2024. SNG prebrala Kunsthalle Bratislava k 1. aprílu 2024 na základe rozhodnutia Ministerky kultúry SR zo dňa 22.3.2024 o zrušení príspevkovej organizácie Kunsthalle Bratislava jej zlúčením so Slovenskou národnou galériou. SNG sa tak stala čiastočným právnym nástupcom Kunsthalle, čo v praxi znamená, že je zodpovedná za prebratie a vysporiadanie všetkých administratívnych a právnych záležitostí Kunsthalle. Na rok 2024 SNG vybrala Erika Vilíma ako programového manažéra a Ninu Vidovencovú ako krízovú manažérku.
Spoločne počas tohto krízového roku budú vytvárať priestor na hľadanie odpovede na otázku, v akej forme bude fungovať Kunsthalle Bratislava od 1. 1. 2025. Okrem zachovania samostatnosti značky Kunsthalle sa sústredia aj na riešenie havarijného stavu výstavných, skladových a administratívnych priestorov.
Cieľom krízovej manažérky je pripraviť analýzu možností budúceho právneho postavenia samostatnej Kunsthalle Bratislava vzhľadom na spôsob financovania, výkon činnosti a realizáciu programových aktivít. Najneskôr na jeseň spustí krízový tím participatívny proces s vybranými aktérmi*kami umeleckej scény s cieľom predstaviť možné modely budúceho usporiadania Kunsthalle Bratislava. Nina Vidovencová bude gestorkou celého procesu od vzniku analýzy možností, cez zber dát od kultúrnych atašé členských štátov EÚ a participáciu s odbornou verejnosťou až po finalizáciu strategického dokumentu. Výsledkom participatívneho procesu bude stratégia pre budúce nastavenie samostatnej inštitúcie, ktorú SNG predstaví ministerstvu kultúry.
Prvá výstava bola otvorená 18. mája počas Noci múzeí a galérií a symbolicky odštartovala dramaturgiu postavenú na skúmaní možností Kunsthalle s ohľadom na to, čím chce byť, jej identitu, ale aj možné modely fungovania. Okrem iného pripravovaný program rámcujú dve slová – kontinuita a expanzia. Kontinuita v zmysle nadväzovania na predchádzajúce výstupy Kunsthalle Bratislava a expanzia ako prostriedok stimulácie toho, čim by mohla Kunsthalle Bratislava byť. „Budeme jej vedieť porozumieť? Možno nám na to bude stačiť len vzájomné počúvanie…” navrhuje Erik Vilím.Program bude prebiehať počas celého roka. Erik Vilím v dočasnej pozícii programového manažéra nemá kompetencie pretvárať predmetnú inštitúciu či jej určovať úplne novú dramaturgickú líniu. Z tohto dôvodu bude jeho ambíciou primárne zachovať programovú kontinuitu vo viacerých smeroch. Jeho ambícia môže byť naplnená len prostredníctvom spolupráce a prepájania umelcov a umelkýň rožných generácií.
Dočasná krízová manažérka Kunsthalle
Nina Vidovencová (*1995) je teoretička, kurátorka a kritička vizuálneho umenia. Aktuálne je študentkou doktorandského stupňa štúdia na Katedre teórie a dejín umenia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Medzi rokmi 2015 - 2017 pôsobila v Kunsthalle Bratislava na pozícii produkcii výstav. V rokoch 2019 - 2021 spoluviedla Ateliér intermédií s Janou Kapelovou na VŠVU a v rokoch 2020 - 2022 bola členkou redakčnej rady FlashArtu. Pravidelne publikuje v odborných periodikách a je členkou slovenskej sekcie AICA. Medzi rokmi 2021 - 2023 pôsobila na Ministerstve kultúry SR, kde sa podieľala na tvorbe strategických materiálov a krízovej koordinácii edukatívno-integračného programu na pomoc ľuďom utekajúcim z Ukrajiny, ktorí pôsobia v kultúre.
Dočasný programový manažér Kunsthalle
Erik Vilím (*1990) je estetik, kurátor, kritik a kultúrny pracovník. V rokoch 2017 až 2019 absolvoval doktorandské štúdium na Ústave literárnej a umeleckej komunikácie na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. Jeho záverečná práca niesla názov Meditatívnosť výrazu vo vizuálnom umení. Už počas štúdia začal pripravovať mnoho samostatných a skupinových výstav a súčasne pracoval ako asistent v galérii Zahorian & Van Espen. Pravidelne publikuje v odborných periodikách a online platformách a je členom slovenskej sekcie AICA. Absolvoval niekoľko rezidenčných pobytov [Banská St a nica, Fotograf Gallery, State Silk Museum, AQB]. Medzi rokmi 2019 a 2022 pôsobil ako manažér edičných projektov v Kunsthalle Bratislava. V rokoch 2022 a 2023 pracoval ako projektový manažér na Inštitúte kultúrnej politiky Ministerstva kultúry SR. Od januára 2024 pracuje ako nezávislý kurátor a kritik a súčasne pôsobí ako projektový manažér v startupe konflikt.co, ktorého je spoluzakladateľom.