COČ 2025 výstava: Nesúťažím v umení, ale vyhrávam.

12. 11. 2025Artalk Infoservis

TS: Cena Oskára Čepana 2025 / výstava Nesúťažím v umení, ale vyhrávam / Nikola Balberčáková, Ráchel Jutka, Ľuboš Kotlár / Galéria Jána Koniarka v Trnave, 12.12.2025 o 19:00

image1.png 

Cena Oskára Čepana 2025  

Na kolektívnej výstave „Nesútažím v umení, ale vyhrávam“ spoznáte tvorbu dvoch umelkýň a umelca, ktorých vybrala medzinárodná odborná porota spomedzi 51 prihlásených do tohtoročnej Ceny Oskára Čepana. Slávnostné otvorenie výstavy sa uskutoční o 19:00 v priestoroch Koppelovej vily v Galérii Jána Koniarka v Trnave. Svoje diela na nej predstavia Nikola Balberčáková, Ráchel Jutka a Ľuboš Kotlár. Kurátorka výstavy Miroslava Urbanová opisuje ako umelkyne a umelec „reflektujú na odcudzenú atmosféru a fragmentárnosť súčasného sveta a poukazujú na to, akým spôsobom digitálne rozhrania ovplyvňujú naše správanie, interakcie, rozmýšľanie a pohyb v rámci nich – a či existujú možnosti krátkodobého úniku či kreatívnej rebélie.” Výstava potrvá do 1.3.2026. Cenu Oskára Čepana organizuje Nadácia – Centrum súčasného umenia.

„Diela laureátstva COČ tento rok veľkoryso expandujú a vytvárajú komplexné environmenty, ktoré si berú poučenie zo zdanlivo nekonečných možností digitálneho sveta a jeho prežívania obmedzeného ľudskými kapacitami. Všetkých troch spája záujem o afekty, emócie a pocity v rôznych odtieňoch a intenzitách akcelerovaných (ne)možnosťami úniku pred technológiami, túžba po nájdení spriaznenosti, istého druhu komunity, ktorá sa odráža aj v kolaboratívnom prístupe v ich tvorbe.“ uviedla Miroslava Urbanová na margo pripravovanej výstavy.

K tematickému rámcovaniu výstavy dopĺňa:„Ako explicitne naznačuje názov výstavy, Cene Oskára Čepana 2025 dominujú paradoxy, ktorý sú na výstave prítomné v rôznych formách, kontextoch a zámeroch.“

Do Ceny Oskára Čepana 2025 sa prihlásilo 51 umelkýň a umelcov. Portfóliá prihlásených prezentovali široký mediálny a tematický záber, častokrát so silným dôrazom na spoluprácu. Dokazujú jednak presieťovanosť scény, ale aj tendenciu smerom k odindividualizovaniu tvorivého procesu. 

Medzinárodnú porotu aj tento rok tvoria špičkové odborníčky a odborníci zo súčasného umenia Erin Li (CHN/HK; je kurátorkou v nadácii Delfina Foundation v Londýne, kde vedie rezidenčné pobyty, výstavy a program pre verejnosť; predtým pracovala vo Whitechapel Gallery; jej kurátorská prax sa zaoberá živým umením a živou kultúrou, od pouličného tanca až po fermentáciu), Christina Li (HK/NL; je kurátorka a autorka žijúca v Amsterdame v Holandsku; v súčasnosti je umeleckou riaditeľkou Kim Association, ázijskej nadnárodnej umeleckej iniciatívy Nadácie Yenna Alan Lo v Singapure; je kurátorkou prezentácie Pilvi Takaly v národnom pavilóne Fínska na 59. bienále v Benátkach a hongkonskej prezentácie diela Shirley Tse na 58. bienále v Benátkach), Piotr Sikora (PL/CZ; pôvodom z Krakova; je členom poľskej sekcie Medzinárodnej asociácie výtvarných kritikov; žije a pracuje v Prahe; vo svojej kurátorskej praxi sa inšpiruje saunovou kultúrou, mykológiou a gýčom; spolukurátoruje reality show s umeleckou tematikou GASTROFAZA; vychováva dvoch synov a obsedantne bicykluje), a Nathalie Anglès (FR/USA; Anglès je výkonnou riaditeľkou a spoluzakladateľkou Residency Unlimited (RU); pred založením Residency Unlimited v roku 2009 Nathalie pracovala na rôznych kurátorských a administratívnych pozíciách v inštitúciách ako Sotheby's (Londýn), oddelenie impresionistického a moderného umenia; v Paríži v Americkom centre, na École nationale supérieure des beaux-arts (ENSBA); a Union centrale des Arts décoratifs (UCAD); V roku 2008 bolo Nathalie udelené francúzske vládne vyznamenanie Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres (Rád umenia a literatúry).

Profily laureátstva – výber z kurátorskych textov Miroslavy Urbanovej:

Nikola Balberčáková je intermediálna umelkyňa, ktorá pracuje v médiách ako video, inštalácia, objekt a performance, aby sprostredkovala naratívy hovoriace o pocitoch odcudzenosti, osamelosti a frustrácie z našich online-offline životov. Inšpiráciou pre výstavný projekt sa jej stal fenomén bábik BJD dolls populárny na internerových fórach. V rámci Ceny Oskára Čepana 2025 Balberčáková predstaví komplexnú videoinštaláciu s názvom Flurina.

Ráchel Jutka prepája maliarsku prax s tvorbou objektov so špecifickou pamäťou a lyrickou poetikou, ktorú rozvíja aj vo svojich prácach na výstave Ceny Oskára Čepana. Jej premýšľanie o obraze a o tom, čo sa všetko deje okolo neho, je aktualizované o skúsenosť bytia v neustálom toku digitálnych obrazov, estetizovaných nástenok na Instagrame či moodboardov na Pintereste. Na odkrývaní a rekontextualizovaní vrstiev motívov a materiálov umelkyňa spolupracuje so stolárskymi majstrami a s architektkou Martinou Hončárovou.

Ľuboš Kotlár je autorom objektov a environmentov, ktoré narúšajú či rozširujú naše predstavy o ich funkcii, umiestnení a význame. Hoci zaberajú pomerne rozľahlé priestory, častokrát pôsobia takmer prázdne a autor do nich zasahuje na prvý pohľad jednoduchými, no technicky premyslenými intervenciami. Pre Cenu Oskára Čepana 2025 pripravil miestne špecifickú inštaláciu, ktorej dominuje zelená farba používaná ako tzv. green screen. Ako a prečo sa príďte presvedčiť na výstavu.

--  
Cena Oskára Čepana je určená vizuálnym umelcom/umelkyniam do veku 40 rokov. Účasť v projekte nie je obmedzená konkrétnym výtvarným médiom. Výstava laureátstva COČ 2025 sa otvorí v piatok 12. decembra o 19:00 v Galérii Jána Koniarka v Trnave.

www.oskarcepan.sk 

www.facebook.com/CenaOskaraCepana/ 

@oskarcepan 

--- 

Organizátor: Nadácia – Centrum súčasného umenia 

Spoluorganizátor: platforma na podporu umenia collective

Partneri: Nadácia Tatra banky, Nadácia Sovereign Invest, Trust for Mutual Understanding, Residency Unlimited, Young Visual Artists Awards, Galéria Jána Koniarka v Trnave. 

Tento projekt je realizovaný s finančnou podporou Trnavského samosprávneho kraja.

Mediálni partneri: Artalk, Rádio Devín

 

Miroslava Urbanová / Riaditeľka NCSU

Petra Nela Pučeková / Projektová manažérka Ceny Oskára Čepana 2025                             

image2.jpg

12. november 2025, Bratislava  

foto: Lena Gallovičová