COČ 2025 výstava: Nesúťažím v umení, ale vyhrávam.

12. 11. 2025Artalk Infoservis

TS: Cena Oskára Čepana 2025 / výstava Nesúťažím v umení, ale vyhrávam / Nikola Balberčáková, Ráchel Jutka, Ľuboš Kotlár / Galéria Jána Koniarka v Trnave, 12.12.2025 o 19:00

image1.png 

„V čase, keď sa budúcnosť zdá byť nepredvídateľná, sa snažím presmerovať našu pozornosť na prítomný okamih a skúsenosti, ktoré sa v ňom odohrávajú.“

Ľuboš Kotlár

Cena Oskára Čepana 2025  

Vizuálneho umelca a fotografa Ľuboša Kotlára inšpirujú priestory, ktoré zvyčajne nevnímame ako prepletené s politikou či so spoločenskými normami, no on ich svojimi subtílnymi i výraznejšími intervenciami zviditeľňuje. V poslednom čase pripravil projekty na mieru v prostredí desakralizovanej synagógy, vypusteného bazénu či pri vstupe do budovy divadla. Do týchto priestorov prináša objekty a príbehy, ktoré ostávajú na okraji záujmu a bývajú častokrát nevyslovené alebo nedopovedané. Ako uchopí a pretvorí priestory v Koppelovej vile v Galérii Jána Koniarka v Trnave v rámci decembrovej laureátskej výstavy? 

„Svojou tvorbou referujem k multiplicite kríz, ktoré v súčasnosti prežívame. V reakcii na všadeprítomný pocit neistoty je moja práca dlhodobo zameraná na skúmanie konceptov non-normatívneho času a priestoru, pričom čerpám primárne z oblasti queer teórie. V čase, keď sa budúcnosť zdá byť nepredvídateľná, sa snažím presmerovať našu pozornosť na prítomný okamih a skúsenosti, ktoré sa v ňom odohrávajú. Tento prístup je v ostrom kontraste s tradičným reprodukčným futurizmom, ktorý uprednostňuje lineárny pokrok a stabilitu. Do mojej práce vstupujú prvky liminality, môjho rómskeho dedičstva, telesnosti a príležitostne aj trochu mystifikácie. Tieto vplyvy sa prejavujú najmä prostredníctvom miesto- a časovo-špecifickej stratégie tvorby. Vytváram procesuálne inštalácie, ktoré umožňujú dynamickú interakciu medzi umeleckým dielom a jeho publikom. Mojím cieľom je vytvárať priestory, v ktorých má autorstvo spolu s diváctvom možnosť vzájomne zdieľať špecifické prostredia a situácie a vytvárať tak medziľudské spojenia, ktoré presahujú individuálnu skúsenosť jednotlivca.“ uviedol Ľuboš Kotlár o tom, ako vníma svoju tvorbu. 

Ľuboš Kotlár (1991, Šaľa) je vizuálny umelec a fotograf pôsobiaci medzi Prahou a Bratislavou. Je absolventom Katedry Fotografie a Nových Médií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Absolvoval výmenné pobyty na Bezalel Academy of Arts and Design v Jeruzaleme a na Aalto School of Art Design and Architecture v Helsinkách, rezidenčné pobyty Jaw Dikh v Poľsku, Artak350 na Islande, MeetFactory v Česku a Villa Romana v Taliansku. Medzi jeho posledné samostatné projekty patria ‘last summer i have fallen in love madly” na Letnom kúpalisku Mičurín v Bratislave (2024) alebo ‘something’s wrong and i can feel it’ v Novej synagóge v Žiline (2024). Jeho práca bola prezentovaná v Prahe v rámci Biennale Matter of Art (2022) a v Skopje v rámci Manifesta 14 (2022).

Odborná porota, ktorá v júni tohto roku posudzovala portfóliá 51 prihlásených umelcov a umelkýň sa vyjadrila ku Kotlárovi takto: „Pôsobivý rozsah umeleckého prejavu Ľuboša Kotlára, jeho silné, no zároveň citlivé vnímanie okolia a jeho špecifík patrili medzi prvé dojmy, ktoré porota získala pri skúmaní umelcovho portfólia. Z pomerne efemérne pôsobiacich inštalácií sa vynárajú témy spojené s existenciou vo svete, ktorý vytláča určité skupiny ľudí na okraj spoločnosti. Kotlár často nenápadne, ale rozhodne hovorí o svojom vnímaní a zážitkoch zo špecifickej pozície inakosti. Jeho diela nás vďaka svojim jemným estetickým a afektívnym kvalitám dokážu prepojiť so širším obrazom miest, príbehov a vecí.“ 

Začiatkom júna tohto roku vybrala odborná porota Ceny Oskára Čepana 2025 spomedzi 51 prihlásených dve laureátky a jedného laureáta: Nikolu Balberčákovú, Ráchel Jutku a Ľuboša Kotlára. Vo svojom vyhlásení uviedla: „V roku 2025 nás opäť potešil veľký počet uchádzačstva a stretnutie poroty sa nieslo nielen v znamení diskusie o tvorbe prihlásených, ale zohľadnilo aj súčasnú spoločensko-politickú situáciu či to, aký prínos môže mať takéto ocenenie pre jednotlivcov. Vybraný umelec a umelkyne pracujú v rozličných médiách a formátoch, od pôsobivých miestne-špecifických projektov (Ľuboš Kotlár), cez súčasné feministicky podmienené myslenie o sebe a kolektívnom tele online (Nikola Balberčáková) až po poetickú expanziu abstraktného maliarskeho vyjadrenia (Ráchel Jutka). Hoci sa tieto tri umelecké pozície líšia v mierke, všetci sa zaoberajú témami, ktoré rezonujú v súčasnej ére fluidity a hybridnej existencie v rámci offline a online subjektivít a rozhraní.“ povedali Christina Li, Piotr Sikora, Erin Li a Nathalie Anglès. Dvojica umelkýň a umelec aktuálne pripravujú svoje autorské projekty na spoločnú výstavu v galérii Jána Koniarka v Trnave. 

Medzinárodnú porotu tento rok tvoria Erin Li (CHN/HK;je kurátorkou v nadácii Delfina Foundation v Londýne, kde vedie rezidenčné pobyty, výstavy a program pre verejnosť; predtým pracovala vo Whitechapel Gallery; jej kurátorská prax sa zaoberá živým umením a živou kultúrou, od pouličného tanca až po fermentáciu), Christina Li (HK/NL;je kurátorka a autorka žijúca v Amsterdame v Holandsku; v súčasnosti je umeleckou riaditeľkou Kim Association, ázijskej nadnárodnej umeleckej iniciatívy Nadácie Yenna Alan Lo v Singapure; je kurátorkou prezentácie Pilvi Takaly v národnom pavilóne Fínska na 59. bienále v Benátkach a hongkonskej prezentácie diela Shirley Tse na 58. bienále v Benátkach), Piotr Sikora (PL/CZ; pôvodom z Krakova; je členom poľskej sekcie Medzinárodnej asociácie výtvarných kritikov; žije a pracuje v Prahe; vo svojej kurátorskej praxi sa inšpiruje saunovou kultúrou, mykológiou a gýčom; spolukurátoruje reality show s umeleckou tematikou GASTROFAZA; vychováva dvoch synov a obsedantne bicykluje), a Nathalie Anglès (FR/USA; Anglès je výkonnou riaditeľkou a spoluzakladateľkou Residency Unlimited (RU); pred založením Residency Unlimited v roku 2009 Nathalie pracovala na rôznych kurátorských a administratívnych pozíciách v inštitúciác hako Sotheby's (Londýn), oddelenie impresionistického a moderného umenia; v Paríži v Americkom centre, na École nationale supérieure des beaux-arts (ENSBA); a Union centrale des Arts décoratifs (UCAD); V roku 2008 bolo Nathalie udelené francúzske vládne vyznamenanie Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres (Rád umenia a literatúry).

--  
Cena Oskára Čepana je určená vizuálnym umelcom/umelkyniam do veku 40 rokov. Účasť v projekte nie je obmedzená konkrétnym výtvarným médiom. Výstava laureátstva COČ sa koná tento rok v decembri v Galérii Jána Koniarka v Trnave.

www.oskarcepan.sk 

www.facebook.com/CenaOskaraCepana/ 

@oskarcepan 

--- 

Organizátor: Nadácia – Centrum súčasného umenia 

Spoluorganizátor: platforma na podporu umenia collective

Partneri: Nadácia Tatra banky, Nadácia Sovereign Invest, Trust for Mutual Understanding, Residency Unlimited, Young Visual Artists Awards, Trnavský samosprávny kraj, Galéria Jána Koniarka v Trnave. 

Miroslava Urbanová / Riaditeľka NCSU

Petra Nela Pučeková / Projektová koordinátorka Ceny Oskára Čepana 2025                              

image2.jpg

8. október 2025, Bratislava  

foto: Lena Gallovičová