Lorem ipsum dolor

Najväčšia krádež múzejných zbierok od druhej svetovej vojny

28. 1. 2025Štefánia ĎuricováZprávy

Nezákonný presun zbierok z Chersonského múzea regionálnej histórie a Chersonského umeleckého múzea na okupovaný Krym bol realizovaný pod dohľadom Ruskej federálnej bezpečnostnej služby (FSB).

Na jeseň 2022 sa v ukrajinskom meste Cherson odohrala udalosť označovaná za najväčšiu krádež múzejných zbierok od druhej svetovej vojny. Z okupovaného mesta, ktoré bolo neskôr na jeseň toho istého roku oslobodené, bolo nezákonne odcudzených viac než 33 000 historických artefaktov a umeleckých diel z dvoch múzeí. Na tieto skutočnosti upozornil denník Kyiv Independent

Za túto rozsiahlu krádež sú zodpovední ruský dôstojník Dmitry Lipov a traja Ruskom dosadení predstavitelia z okupovaného Krymu. Dmitry Lipov, vedúci komunikačného centra Čiernomorskej flotily Ruska a veliteľ Chersonu počas okupácie, osobne zapečatil nákladné vozidlá, ktoré prevážali ukradnuté predmety. Sergey Patrushev, riaditeľ múzejného oddelenia tzv. Ministerstva kultúry Krymu, dohliadal na presun obrazov z Chersonského umeleckého múzea. Riaditelia krymských múzeí Elena Morozova a Mikhail Smorodkin si počas lúpeže vyberali artefakty z Chersonského múzea regionálnej histórie. Anna Skrypka, zodpovedná za umelecké zbierky chersonského múzea spomína, že „videla, ako po zotmení nakladali veci z lokálneho historického múzea“.

Chersonské múzeum identifikovalo 100 ukradnutých obrazov a približne 15 000 ďalších objektov. Zbierky boli často nedbalo zabalené a odvezené na Krym. „Lupiči sami dokumentujú svoje zločiny a to nám umožňuje určiť polohu aspoň časti ukradnutých diel,“ uviedlo múzeum na svojich sociálnych sieťach. Niektoré diela sa objavili na propagandistických videách, ktoré zdieľali ruské médiá. V jednom z týchto videí, natočenom v Centrálnom múzeu Tavridy v septembri 2023, sa podarilo identifikovať tri ďalšie ukradnuté obrazy. Medzi najvýznamnejšie diela patrí obraz Rybári na pobreží (1932) od Ivana Šulhu a obrazy od Venery Takajevovej a Efrema Zverka.

Zvláštnu pozornosť vzbudilo plátno Fáeton v Sevastopole od Konstantina Korovina z roku 1916, ktoré bolo súčasťou stálej expozície Chersonského umeleckého múzea až do okupácie mesta ruskými vojskami. V novembri 2022 bol obraz spolu s tisíckami ďalších umeleckých objektov nezákonne odvezený na okupované územie Krymu. Dňa 19. marca 2024, pri príležitosti 10. výročia anexie Krymu, bol obraz použitý na propagandistické účely počas akcie organizovanej v Centre pre deti a mládež v Heničesku. Na fotografiách, ktoré boli zdieľané na sociálnych sieťach, bol Fáeton v Sevastopole vystavený bez akýchkoľvek ochranných opatrení, bez rámu či ochranného skla, v miestnosti, kde deti pracovali s farbami, čo bolo pre takýto vzácny obraz úplne nevhodné.

Investigatívni novinári z Kyiv Independent sa vydávali za ruských televíznych producentov a vyšetrovateľov, aby identifikovali miestnych kolaborantov, ktorí pomáhali ruským jednotkám pri rabovaní. Tieto zistenia sa stali základom pre dokumentárny film Kurátorovaná krádež. Kyiv Independent tiež zistil, že nezákonný presun zbierok z Chersonu na okupovaný Krym bol realizovaný pod dohľadom Ruskej federálnej bezpečnostnej služby (FSB).

Okrem krádeže z Chersonu sa ruská armáda podieľala na drancovaní v ďalších ukrajinských mestách vrátane Mariupola a Melitopola. Niektoré z diel ulúpených z Chersonského umeleckého múzea a ďalších inštitúcií sa odvtedy objavili na čiernom trhu. K novembru 2024 UNESCO potvrdilo poškodenie 468 kultúrnych lokalít od začiatku vojny. Medzi nimi je 145 náboženských miest, 32 múzeí, 238 historických budov, 33 monumentov, 17 knižníc, jeden archív a dve archeologické lokality.

Foto: FB profil Херсонський Художній Музей

Štefánia Ďuricová | Doktorandka na University of St Andrews, kde sa zaoberá témou nacionalizmu ako konštruktu, ktorý bol mnohokrát podporovaný elitami a propagovaný umelcami. Okrem toho sa venuje kurátorstvu a reflexii súčasného umenia a angažuje sa v otázkach inklúzie v kultúrnych inštitúciách.