Prostory maskulinní touhy
22. 9. 2016Recenze
Už jen do neděle je možné navštívit výstavu Prostory touhy: Je architektura sexy? v Galerii Jaroslava Fragnera kurátorů Ladislava Zikmunda-Lendera, Dana Merty a Filipa Šenka. Slibný projekt, vítaný pro své u nás nepříliš časté tematické zaměření na sexualitu a gender v architektuře, ovšem očekávání recenzentky Petry Hlaváčkové nenaplnil: výstava podle ní plně nezohledňuje feministickou kritiku a chybí jí pevný teoretický rámec.
 Vizuál výstavy, grafický design: Markéta Steinert
Vizuál výstavy, grafický design: Markéta Steinert
Prostory maskulinní touhy
V Galerii Jaroslava Fragnera právě probíhá výstava s názvem Prostory touhy: Je architektura sexy? a toto téma navozuje nemalá očekávání. Vždyť zkoumání architektury ve vztahu k tělesnosti, genderu a sexualitě – to znamená prostorů každodennosti ve vztahu k přirozeným projevům těla – je stále v dějinách umění a teorii architektury marginálií. Fenomén, jenž je běžnou součástí našich životů, stojí pouze na okraji zájmu několika historiků a historiček architektury. Nemluvě o domácí umělecko-historické scéně, kam feministické perspektivy dějin umění, jejichž doménou je také zkoumání tělesnosti a sexuality a které jsou spojené se sociálním dekonstruktivismem a kritickou teorií, jen těžce pronikají.
Již při příchodu do expozice je však patrné, že s otevřeností a nekonvenčností to u této výstavy zase tak žhavé nebude. Snad z touhy po genderové korektnosti je na plakátech k výstavě vyobrazená stříkající žižkovská věž a obnažená ňadra Venuše Mélské. Tato povrchní erotická narážka spočívající v notoricky stereotypním zobrazení mužského aktivního principu a ženy jako pasivního objektu touhy pak provází v různých formách a závažnosti celou výstavu.
 Pohled do instalace s názvem Sexy architektura Jana Kaplického
Pohled do instalace s názvem Sexy architektura Jana Kaplického
Bez pointy
Expozice je pojata jako jakási mozaika témat, průřez historických událostí, citátů a děl, více či méně s touhou či tělesností v architektuře související. Není zde patrný jasný rámec, který by byl u tak těžko uchopitelného tématu na místě. Výstava proto trpí myšlenkovou roztříštěností a některé texty v expozici a v katalogu si svým vyzněním navzájem odporují. Jde například o použité citáty architektů, jež jsou vystaveny bez komentáře, i když řada z nich vyznívá až sexisticky („Není záhodno, aby ženy pracovaly v náročnějších odvětvích, jako je třeba výroba nábytku. Proto se rozvíjí na Bauhausu samostatné ženské oddělení,“ Walter Gropius. „Forma sleduje funkci, nebo ještě lépe, forma sleduje ženskost.“ – bez autora) a výstavní texty, které sice vycházejí z kvalitních textů v katalogu, ovšem ve výstavě jim chybí kritická pointa a náležitá interpretace, jež tak nepronikly ani do samotné její formy.
Nejpropracovanější je v tomto ohledu text Ladislava Zikmunda-Lendera Dělání touhy: Sociální povaha sexualit ve výstavním katalogu, kam přispěli zajímavými esejemi také např. Aaron Betsky nebo Beatriz Colomina (jako jediná žena). Jejich postřehy a závěry výzkumů však jako by se ve výstavě vůbec neprojevily. Zikmund-Lender se věnuje společenskému konstruování genderových identit pomocí architektonické tvorby a také tomu, jak moderna sama, i když se její mužští představitelé stylizovali do role novátorů, řadu stereotypů týkajících se genderových identit reprodukovala. Rozpracovává také téma queer a LGBT přinášející nové pohledy a strategie do architektonické praxe. Škoda, že právě tento text s uceleným myšlenkovým rámcem nebyl použit jako východisko výstavy a podklad pro její strukturu.
 Pohled do instalace věnované ženám architektkám
Pohled do instalace věnované ženám architektkám
Pánská jízda
Jako nejzávažnější se jeví nedostačující zapojení ženských autorek – teoretiček, architektek nebo umělkyň – do tvorby výstavy, což je patrné na jejím celkovém vyznění. Vedle trojice kurátorů (Dan Merta, Ladislav Zikmund-Lender a Filip Šenk) zde máme vystavená díla a texty 47 architektů a umělců a pouze 12 ženských autorek. A to vše v době, kdy je již jasně definované, že neviditelnost žen v umění a vědě není dána jejich neschopností nebo neexistencí, ale především řadou strukturálních a společenských překážek (třeba v podobě neproniknutelných mužských kolektivů), které se jen těžce zdolávají. Zvláštně se jeví také komentář umístěný ve výstavě, vysvětlující roli vystavených uměleckých děl. V něm se kurátoři vyjadřují k tomu, že se jim nepodařilo získat teoretičky architektury (opravdu je hledali?), které by se na výstavě chtěly podílet, rozhodly se proto jejich nepřítomnost vyvážit uměleckými díly ženských autorek, jejichž „ženské příběhy s prvky intimity, tajemna ale i komického humoru přinášejí změkčení do vážnosti a tvrdosti architektonického myšlení postaveného především na poptávce růstu. Nejsou to dívčí pokojíčky, ale silné a někdy až kritické názory umělkyň [...]“.
Přítomnost uměleckých děl Lenky Klodové, Veroniky Bromové, Ilony Neméth nebo Andrey Fraser však v takto nastaveném kontextu nepůsobí dostatečně naléhavě. Vedle množství velkých jmen slavných mužů s jejich lechtivými citáty, mrakodrapy a modelkami na vizualizacích vyznívají Polyfunkční žena Ilony Németh, tvořená vzdychající postelí s otvory, která je kritikou stereotypizace ženských rolí, nebo fotografie Já stůl Veroniky Bromové či Komíny Lenky Klodové jako lechtivé dodatky a rozněcovače mužské touhy.
 Replika ložnice Liny a Adolfa Loosových (Adolf Loos, Vídeň, 1903)
Replika ložnice Liny a Adolfa Loosových (Adolf Loos, Vídeň, 1903)
Omezený prostor
Hlavnímu výstavnímu sálu dominuje velkorysá parafráze ložnice Liny a Adolfa Loosových zabírající většinu prostoru, které zde chybí obohacující kontext. Vzhledem ke zjevné nákladnosti originálních materiálů působí její levnější varianta spíše jako vzorový pokojík v IKEA doplněný o knihovničku erotické literatury různého druhu a původu (psanou převážně muži).
Výstava pokračuje v přízemí instalací řady uzavřených kabinek, z nichž každá je věnována jinému tématu – od „dominance a kontroly“, přes „queer prostor“ až k „sexy architektuře Jana Kaplického“. Do jedné z miniaturních kabinek je také vtěsnáno téma žen architektek s několika málo realizacemi, z nichž některé nemají ani popisky – což jako by ilustrovalo přístup autorů výstavy k genderové rovnosti: Ženy a queer tématika se zde vyskytují jen v dopředu vyhrazeném a dosti omezeném prostoru. Naproti tomu téma falických motivů v architektuře, prezentováno zde fetišistickým souborem modelů mrakodrapů různých tvarů a velikostí, zaplnilo samostatnou místnost v přízemí.
Zde se nachází také další místnost věnovaná tématu Naked reality: Odhmotnění architektury, zhmotnění těla, jež v katalogu zpracovával Filip Šenk a které je bezesporu obohacením celé výstavy. Věnuje se experimentálním projektům 60. let na pomezí architektury a performance (architektonických skupin Coop Himmelb(l)au, Haus-Rucker-Co a Archigram), jež za pomocí nových technologií a materiálů předefinovávaly architekturu a její vztah k lidskému tělu a jeho erotickým aspektům.
 Pohled do instalace věnované výškovým budovám falických tvarů
Pohled do instalace věnované výškovým budovám falických tvarů
Celkové pojetí výstavy postrádá pevný teoretický základ, díky kterému by bylo možné téma přesvědčivěji uchopit. Tímto nástrojem je v současné době právě genderový přístup v dějinách umění a feministické strategie, jež se pod vlivem poststrukturalismu a v doprovodu vizuálních studií rozvíjejí v díle řady teoretiček a teoretiků v USA i v Evropě již od 70. let 20. století. Pokud se vzdáme těchto kritických nástrojů, odhalujících mocenské vztahy a systémy reprezentace v architektuře a sloužících jako prostředky ke svobodnému tematizování sexuality, zbude nám jen soubor neuchopitelných dojmů a předem prohraný boj s vlastními předsudky, které zůstanou nadále nevědomé. Výsledkem je reprodukce statu quo architektonického oboru bez kritiky a pojmenování diskriminujících momentů. Architektura se pak nadále může jevit jako přirozeně mužský heterosexuální prostor.
Prostory touhy: Je architektura sexy? / kurátoři výstavy: Ladislav Zikmund-Lender, Dan Merta, Filip Šenk / Galerie Jaroslava Fragnera / Praha / 5. 8. – 25. 9. 2016
Foto: Galerie Jaroslava Fragnera
Petra Hlaváčková | Narozena 1981, je historička umění, kurátorka a dokumentaristka. Věnuje se feministické teorii dějin umění, architektuře a kritické prostorové praxi. Stála u založení 4AM Fóra pro architekturu a média, kde kurátorovala výstavy Compact City, Zabij svého Fuchse nebo Psychoanalýza jednoho prostoru a iniciovala vznik laboratoře zaměřené na pohyb ve vztahu k architektuře a veřejnému prostoru Move the City. Publikuje v českých a zahraničních periodikách. V současné době studuje film na Akademii výtvarných umění ve Vídni.









