Retrospektiva jednoho sběratele

Brno rekapituluje. Pár týdnů po ukončení výstavy For your eyes only, tvořené díly českých a slovenských umělců se sbírky Jiřího Valocha, kterou uvedla Fait Gallery, je zde možnost opět vidět retrospektivu jedné éry českého výtvarného umění. V polovině února letošního roku pro své návštěvníky připravila Adam Gallery projekt s názvem Česká malba generace 90. let dvacátého století. Pozice kurátora této výstavy se ujal sám sběratel Richard Adam.

Již po zhlédnutí propagačního materiálu k výstavě víme, že se máme na co těšit. Josef Bolf, Jiří Černický, Patricie Fexová, Pavel Hayek, Blanka Jakubčíková, Martin Kuriš, Petr Lysáček, Ján Mančuška, Jiří Matějů, František Matoušek, Michal Nesázal, Petr Pastrňák, Michal Pěchouček, Petr Písařík, Hana Puchová, Milan Salák, Vít Soukup, Jiří Surůvka, Jan Šerých, Michal Škoda, Jakub Špaňhel, Tomáš Vaněk, Markéta Vaňková a Ivan Vosecký jsou jména, která jsou schopná zaručit kvalitní výstavu sama o sobě, divák očekává mnoho a dostane toho ještě víc.

Richard Adam začal působit coby sběratel umění v polovině devadesátých let, tedy v době, kdy většina autorů, jejichž díla na výstavu vybral, vstoupila na scénu. Podle slov samotného Richarda Adama, které nacházíme v doprovodném textu k výstavě: „stál uprostřed pole, kde nikdo nikde nebyl. Jen já a pětadvacet či kolik malířů.“ Prvním obrazem, který Adam do své sbírky zakoupil, byl Calvin Klein od Petra Písaříka. Časem přibyla další umělcova plátna, nejen ze „značkové série“, stejně jako obrazy Jiřího Černického, Víta Soukupa, nebo Petra Pastrňáka. Náklonnost k těmto autorům je patrná také z prezentace na aktuální výstavě, kde zaujímají čestná místa.

Výstava zabírá celou galerii, nachází se nejen v hlavních výstavních prostorách, ale také v Galerii za stěnou a v Galerii na mostě, kde obvykle souběžně s hlavní probíhají výstavy samostatné. Co se týče instalace, mile mne překvapila. Musím se přiznat, že jsem se se způsobem, jakým se v prostoru galerie doteď instalovalo, ne vždy ztotožňovala. Pro ty, kdo snad v Adam Gallery ještě nebyli: jedná se o výrobní slévárenskou halu po rekonstrukci, tedy o otevřený prostor bez jakýchkoli větších architektonických zásahů, které by jej předělovaly. Galerie jako závěsný systém využívá pojízdné panely, se kterými pak pracuje v prostoru. Na některých výstavách se pak z panelů stalo nepřehledné bludiště, kdy byl divák ztracen v prostoru, nevěděl, kam se dřív podívat, kam zabočit a kudy případně utéct.

Co se týče aktuální výstavy České malby 90. let, expozice je přehledná, díla jednotlivých umělců jsou vystavená chronologicky v jednotlivých „kójích“, jejichž stěny tvoří vzpomínané panely. Jednotlivé oddíly nesou jméno autora, avšak nepůsobí nijak uzavřeně. Bloky se často překrývají, konfrontují se naproti sobě. Díla jednotlivých autorů tak mají šanci vytvářet mezi sebou dialog. Například v prostoru Galerie za stěnou se tak minimalistické nástěnné objekty Michala Škody střetají s lineární malbou Jiřího Matějů, aby pak navázaly na černobílé přírodní formy Pavla Hayeka. V jiné části expozice zas kurátor proti sobě do jednoho rohu galerie postavil dva rozdílné typy expresivní malby: formálně vytříbené malby Jiřího Černického s nespoutanými a temnými plátny Jakuba Špaňhela. Velkorysý prostor bývalé Wannieck Gallery sluší především nejrozsáhlejšímu dílu Tomáše Vaňka Particip č. 18, společně s kterým můžeme vidět taky jeho cyklus Barvy laky. Asi nejobsáhlejší sekci představuje dílo Josefa Bolfa. Richard Adam nám ze své sbírky ukázal jeho raná díla z druhé poloviny devadesátých let stejně jako nejznámější plátna z roku 2005, která v současnosti definují autorovu tvorbu.

Když jsem galerii opouštěla, neubránila jsem se pocitu, jako bych právě na vlastí kůži okusila důležitou kapitolu z dějin současného českého umění. Věřím, že se návštěva České malby generace 90. let dvacátého století stane povinnou jízdou studenta historie umění. Jedná se o rozsáhlou sbírku a neobyčejnou výstavu, i když tak trochu muzeálního rázu. Na výstavě je patrné, že jejím záměrem nebylo vytvořit hlubší kurátorský koncept, nýbrž podělit se s veřejností o svůj pohled na jednu éru.

Tato výstava opět dokázala, že Richard Adam je jedním z nejvlivnějších sběratelů českého současného umění, v jehož sbírce jsou zastoupena díla, jejichž autoři pomáhali definovat tuzemskou malbu od devadesátých let až po současnost.

______________________________________________________________

Česká malba generace 90. let dvacátého století / kurátor: Richard Adam / Adam Gallery / Brno / 18. 2. - 24. 5. 2015

Lenore Jurkyová | Narozena 1991, absolvovala Seminář estetiky na Filosofické fakultě MU. V navazujícím magisterském studiu pokračuje na Katedře teorie a dějin umění VŠUP v Praze. Zde působí také jako teoretička v Ateliéru módní tvorby Pavla Ivančice. V minulosti působila jako koordinátorka dobrovolníků v Moravské galerii a kurátorka Galerie 209 na FaVU VUT v Brně. Momentálně se věnuje zejména kurátorské praxi, zajímá se o středoevropské současné umění a teorii módní tvorby.