TZ: Tváře komunity. Obrazy, symboly a performance pozdně středověkého a raně novověkého města (1400–1700)
27. 11. 2015Infoservis
Tváře komunity. Obrazy, symboly a performance pozdně středověkého a raně novověkého města (1400–1700) / Filozofická fakulta Jihočeské Univerzity v Českých Budějovicích / České Budějovice / 12. - 14. 11. 2015
Je tříletým výzkumným grantovým projektem Ústavu estetiky a dějin umění Jihočeské univerzity s mezinárodním přesahem, který je financován GAČR. Hlavním cílem tohoto projektu je analýza prostředků, jimiž se jedinci, rodiny, elity či konfesní skupiny v pozdním středověku a raném novověku snaží utvářet městský veřejný prostor za účelem vlastní reprezentace, vyjádření politických ambicí nebo konfesní příslušnosti. Projekt počítá s každodenní vizuální zkušeností pozdně středověkého a ranně novověkého člověka.
K ideovému a symbolickému formování veřejného prostoru středověkých a raně novověkých měst docházelo často právě prostřednictvím vizuálních médií, jako například veřejně přístupných obrazů, památek, domovních fasád, memoriálních fundací či iniciováním výstavby a výzdoby interiérů církevních staveb a pořádáním procesí a městských festivit, pro jejichž potřeby vznikaly rozličné druhy efemérní architektury a výzdoby.
V rámci případových studií jsou řešiteli projektu aplikovány metodické postupy kombinující nové umělecko-historické a historické přístupy (vizuální studia, teorie prostoru, paměťový diskurs) s klasickou formou studia historických pramenů (dobové korespondence, městských a pamětních knih, apod., uměleckohistorické topografie)
Na přeshraničním projektu Tváře komunity, kde jeden směr bádání tvoří zkoumání rakouských měst Weitra a Freistadt a srovnání s jihočeskými městy, spolupracuje též Dr. Elisabeth Gruber z Univerzity ve Vídni.
Hlavní řešitelkou výzkumného projektu je PhDr. Kateřina Horníčková, PhD. členka výboru mezinárodní organizace CARMEN (Co-operative for the Advancement of Research through a Medieval European Network), člen EASSH, European Alliance for the Social Sciences and Humanities. Spolupracovníky mezioborového projektu (dějiny umění a historie) jsou doc. PhDr. Michal Šroněk, CSc., PhDr. Bc. Jan Ivanega, Mgr. Kateřina Pražáková, Ph.D., Bc. Petr Adámek, Bc. Jana Doktorová, Bc. Veronika Polnická.
Regiony a města, kterých se výzkum týká:
Jižní Čechy
Český Krumlov a Jindřichův Hradec jako feudální sídelní města
Dačice, Slavonice a Soběslav jako feudální nerezidenční města
České Budějovice a Prachatice jako královská katolická města
Tábor a Písek jako královská ultrakvistická města
Praha jako královské rezidenční město
Horní Rakousko
Freistadt
Weitra
O konferenci:
V rámci projektu se ve dnech 12. – 14. 11. 2015 konala na půdě Filozofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích mezinárodní konference Faces of Community: Agency and Meaning in Urban Visual Communication, Central Europe 1400-1700. Na konferenci přijelo představit výsledky svého výzkumu 20 přednášejících, z toho třetina ze zahraničí. Konference byla zaměřena na jednotlivé aktéry proměn veřejného prostoru a významy komunikované skrze veřejné obrazy a rituály.
Jako první se ujal slova Prof. Mgr. Jaroslav Miller, MA., Ph.D., současný rektor Palackého univerzity v Olomouci, který přednesl úvodní příspěvek na téma současné terminologie a metodologických výzev urbánních studií a poskytl vhled do urbanistického konceptu raně novověkých měst v Evropě. Příspěvek objasnil spjatost konceptu ideální městské komunity raného novověku a humanistické literatury. Kateřina Horníčková pak poukázala na význam památek a písemných dokladů již neexistujících vizuálních pramenů pro studium městské symbolické komunikace. Dalším zajímavým referujícím byla Megumi Hasegawa, z Univerzity v Münsteru. Poskytla detailní pohled na vývojprocesí v městském prostoru ve 14.–15. století, a to na vybraném příkladu města Strasbourg.
Velmi působivý byl příspěvek Alessandry Becucci z European University Institute ve Florencii, vítězky The James Kaye Memorial Prize 2014 za nejlepší Ph.D. práci v oboru dějin a vizuality. Becucci se zaměřila na donátorské aktivity Ottavia Piccolominiho (1599–1656) ), italského šlechtice zapojeného do třicetileté války, a na jeho podporu církevního řádu Servitů jako výrazu vlastní reprezentace v rámci habsburského dvora.
Prezentace Mgr. Blanky Szeghyové, PhD., z Historického ústavu SAV v Bratislavě pojednávala o vizuálních symbolech a rituálech městské spravedlnosti a jejich topografii.
Mezi dalšími zajímavými účastníky samozřejmě nechyběli ani zástupci naší univerzity, respektive Ústavu estetiky a dějin umění –Michal Šroněk a Hynek Látal. První jmenovaný přednesl příspěvek o Jezuitech a jejich vizuální intervenci v českých městech, Hynek Látal zase nastínil nový pohled na výpověď ikonografické výzdoby fasády českobudějovické radnice a poukázal na přítomnost přímé vizuální komunikace kardinálních ctností z výzdoby radnice se Samsonovou kašnou uprostřed hlavního náměstí. S protireformačními praktikami v prostředí některých jihočeských klášterních komunit a jejich vizuálními projevy v urbánním prostředí jihočeských měst nás seznámil Jan Ivanega. Další členka grantového projektu, Kateřina Pražáková z Historického ústavu FF JU vystoupila s příspěvkem o přepisování paměti, kterou uvedla na příkladu rekonstrukce výzdoby vybraných kostelů ve Freistadtu v 17. století.
Závěrem lze dodat, že konference se vydařila, což dokládá nejenom účast studentů, ale také zájem,který o dané téma projevili.
Ačkoli byla především pracovním setkáním směřujícím k výměně názorů a diskuzi o problémech městské vizuální kultury v historickém kontextu, byla konference otevřená studentům i odborným pracovníkům univerzity. Zdařilý průběh konference potvrdily bohaté diskuze následující po příspěvcích a silná účast studentů.