Buďme byt!

V Antonínské ulici, hned vedle obchůdku se zeleninou spí neobyčejný byt. Je však otevřený všem, kdo k předvolbě + 420 přidají 725 514 954 a po chvíli vyzvánění snící apartmán probudí. Tandem odvážných kurátorů a estetiků (Jan Mana a Jitka Zemanová) otevřel jeho útroby na začátku prosince loňského roku formám výtvarného a konceptuálního umění. Galerie + 420 prezentuje výrazné osobnosti středoevropského výtvarného umění, přičemž od začátku prosince minulého roku v ní byly uvedeny tři výstavy. Komu v brněnské záplavě alternativních výstavních prostor (každý, kdo má štípačky a vitrínu, si do CV povinně doplní „kurátor“ …) chyběl kritický přístup, může jásat. A směle budit byt.

Bytová galerie + 420 má k dispozici dva prostory. Široká chodba bytu udeří se vstupem každého, kdo doufal v postupnou konfrontaci s artefakty. I přes podmínky, charakteristické pro příslušnou galerijní formu, byly dosavadní instalace připraveny po technické stránce velmi pečlivě, neřku-li profesionálně. Jitka Zemanová, která studuje estetiku na FF MU, se v rámci studia zaměřuje především na uplatnitelnost estetických koncepcí při interpretaci uměleckých děl, zatímco Jan Mana − student uměnovědných studií − je teoretikem fotografie a coby fotograf se věnuje tzv. čisté (konceptuální) fotografii.

Ondřej Vinš, jehož výstavu v současnosti + 420 hostí, se na střední škole zabýval prací s kovem, což je mimochodem také původní obor Jitky Zemanové. Vinš se kovu věnuje dodnes, spolupracuje na animačních kostrách pro loutkové filmy, nebo vyrábí drobné šperky. Kromě toho však také maluje, a ačkoliv o sobě tvrdí, že nikdy neměl barevný sen, jeho obrazy překvapí právě hrou barev a světel. Aktuálně Ondřej Vinš studuje v ateliéru Zdeňka Berana na AVU, který od června tohoto roku přebere expresionistický mystik Martin Mainer. Vinšova práce vykazuje precizní konzistentnost, kterou diváci mohou ocenit při pohledu na jeho dřívější díla, jež má Mana v ložnici. Soudržný vývoj Vinšovy tvorby se vymyká tendenčnosti a linie čistého hyperrealismu protíná groteskní rovinu. Nelogicky umístěné tvary v jinak konvenčně definovaném řádu znejišťují diváka ve vnímání prostoru, který Vinš buduje. Ironie? Spíše cesta k rozložení logického řádu. Nikoliv za účelem nastolení nového, nikoliv k položení banálních otázek, ale proto, abychom se přesvědčili, jak jednoduchý tento rozklad může být.

Slovy kurátorské dvojice se můžeme přiblížit k hlavním principům jejich práce: „Motivací je nám jak naše studijní zaměření a aktuální možnost jeho využití v praxi, tak částečná nespokojenost se současným zavedeným uměleckým provozem, v jehož rámci nezřídka dochází k opakování a tendenčnosti při výběru prezentované umělecké tvorby; tato situace dle našeho názoru spěje k pomíjení kvalit umělecké tvorby dnes leckdy považované za příliš „tradiční“. Koncepcí výstavního programu se snažíme ukázat, že v rámci tzv. klasických forem umění stále ještě nemlčí.“ (Jitka Zemanová)

Současné výstavě předcházela v +420 prezentace Petra Bulavy a po ojedinělé instalaci Ondřeje Vinše se kurátoři galerie připravují na subtilní grafickou práci Oldřicha Tomana. Mezi další vize Jana Many patří propojení s vídeňskou akademií, či s bratislavskou VŠVU a literárním půlročníkem Weles. Kurátorská dvojice připravuje také promítání výlučných počinů světa celuloidového pásku a záznamů divadelní inscenací. V brněnském rybníčku zkrátka po řadě experimentů dozrála iniciativa, jejímiž přednostmi jsou jasné vize, k jejichž dosahování její představitelé neuprazdňují prostor plakátovým kompromisům.

______________________________________________________________

Ondřej Vinš: Studie stínů v krajině / Bytová galerie + 420 / Antonínská 30, Brno, + 420 725 514 954 / do 29. 5. 2012 / více zde

Tomáš Kubart | Narozen 1986, je interním doktorandem oboru Teorie a dějiny divadla, filmu a audiovizuální kultury na Filozofické fakultě MU v Brně. Od roku 2011 pravidelně přispívá na Artalk, v letech 2008–2013 psal pro Rozrazil Online a Kulturní noviny, spolupracoval s nakladatelstvím Větrné mlýny. Od prosince 2015 píše pro německý magazín Jitte. Zabývá se průniky výtvarného a divadelního umění, různými formami happeningu, performance, scores či eventů a současnou českou i světovou scénografií, malbou a konceptuálním uměním.