Lorem ipsum dolor

Globálne zbierky pre domáce publikum?

13. 3. 2025Štefánia ĎuricováZprávy

Úvahy vedenia Britského múzea o zavedení vstupného pre cudzincov a cudzinky vyvolávajú v Spojenom kráľovstve otázky, aké následky by malo takéto rozhodnutie.

Minulý rok Mark Jones, vtedajší dočasný riaditeľ Britského múzea, navrhol zavedenie vstupného pre zahraničné návštevníctvo vo výške 20 libier. Podľa neho by bolo spravodlivé, keby zahraniční turisti za vstup do múzea platili, tak ako je to v iných krajinách: „Naše svetoznáme múzeá a galérie patria medzi hlavné atrakcie Spojeného kráľovstva, no financovanie ich údržby tomu nezodpovedá,“ uviedol pre The Times. Cudzinci a cudzinky mali do tejto inštitúcie doteraz bezplatný vstup.

Nedávno publikovaná správa nezávislého think-tanku pre kultúrnu politiku Spojeného kráľovstva však tento návrh spochybňuje. Dokument zdôrazňuje, že zavedenie poplatkov pre cudzincov a cudzinky by bolo nielen logisticky náročné, ale aj ideologicky sporné: „Vo svete dezinformácií, rastúcich nerovností a polarizácie by mal mať každý prístup k našim múzeám a galériám bez ohľadu na to, odkiaľ pochádza. Otvorenosť kultúry je súčasťou našej ,mäkkej sily' a akékoľvek obmedzenie by mohlo poškodiť reputáciu Spojeného kráľovstva.“

Tristram Hunt, riaditeľ Victoria and Albert Museum, však v článku pre Financial Times upozornil na riziká spojené s bezplatným vstupom. Podľa neho štatistiky ukazujú, že zavedenie vstupného vedie k poklesu návštevnosti, čo negatívne ovplyvňuje vedľajšie príjmy z obchodov a reštaurácií v múzeách.

Správa taktiež upozorňuje na možné etické dilemy. Ak by sa vstupné skutočne zaviedlo, Britské múzeum by sa ocitlo v paradoxnej situácii: napríklad nigérijskí turisti a turistky by museli platiť za prehliadku Beninských bronzov, zatiaľ čo nigérijská diaspóra v Spojenom kráľovstve by mala vstup zadarmo. Rovnako by to platilo pre ostatné umelecké diela a artefakty, ktoré sa nachádzajú v týchto globálnych zbierkach.

Zároveň sa však „superstar múzeá“, ako ich v roku 1998 definoval ekonóm Bruno S. Frey, musia vyrovnať s masovým turizmom. Inštitúcie ako Louvre, MoMA, MET, Tate Britain či Britské múzeum dosiahli kultový status, čo im zabezpečuje prestíž a príjmy, ale zároveň vytvára tlak na infraštruktúru a ochranu zbierok. Podobné problémy rieši aj mesto Benátky, ktoré od roku 2024 zaviedli 5-eurový poplatok pre jednodňových návštevníkov a návštevníčky.

Na Slovensku boli národné múzeá a galérie od roku 2013 každú prvú nedeľu v mesiaci prístupné bezplatne. Neskôr sa tento benefit presunul na prvú stredu v mesiaci. K januáru 2025 sa však bezplatné vstupy v národných inštitúciách skončili rozhodnutím ministerky kultúry Martiny Šimkovičovej. Ako sa tento krok odrazí na návštevnosti a prístupnosti kultúry pre verejnosť u nás, ukáže až čas.

Foto: WikiCommons, africké umenie v Britskom múzeu 

Štefánia Ďuricová | Doktorandka na University of St Andrews, kde sa zaoberá témou nacionalizmu ako konštruktu, ktorý bol mnohokrát podporovaný elitami a propagovaný umelcami. Okrem toho sa venuje kurátorstvu a reflexii súčasného umenia a angažuje sa v otázkach inklúzie v kultúrnych inštitúciách.