Umělci bojují proti praktikám firem využívajících umělou inteligenci
3. 10. 2023Zprávy
Američtí umělečtí pracovníci a pracovnice dnes v rámci tzv. „AI dne akce“ otevřeně vyzývají Kongres, aby zakázal korporacím získávat autorská práva na díla vytvořená umělou inteligencí.
Fotografie z květnových protestů scénáristických odborů WGA v Hollywoodu před studiem Paramount Pictures. Foto: Mandalit del Barco/NPR News
Celkem osm amerických organizací zastupujících vizuální umělce, spisovatelky a další tvůrce naplánovalo na úterý 2. října tzv. „Den akce k tématu umělé inteligence“. Jeho cílem je „zabránit korporacím v možnosti registrace autorských práv pro obsah, který byl z velké části vytvořen umělou inteligencí, a ne umělcem“, jak uvedla pro The Art Newspaper ředitelka kampaně za jednu ze zúčastněných institucí Fight for the Future Lia Holland.
Americké úřady se v posledních měsících zabývaly problematikou udělování autorských práv dílům vytvořeným za pomoci umělé inteligence opakovaně. Naposledy na začátku září rozhodla komise Úřadu pro autorská práva o zamítnutí registrace díla, které zvítězilo na loňské přehlídce umění konané v rámci každoročního veletrhu ve státě Colorado. Kontroverzní počin Jasona Allena byl vytvořený za pomoci AI nástroje Midjourney, který generuje obrazy na základě zadaného textu. Přestože se Allen pokusil obhájit dostatečný autorský podíl na jeho vzniku, úřad rozhodl o tom, že dílo obsahuje „větší než minimální množství obsahu vytvořeného umělou inteligencí“, a nemůže proto být registrováno, jak také podrobně rozvádí ve veřejně přístupné analýze.
Stejně jako Midjourney i další nástroje umělé inteligence generující vizuální nebo textový obsah získávají vstupní data prostřednictvím tzv. „web scrapingu“, tedy shromažďování a formátování obrazů nebo textů přístupných online, které jsou však samy o sobě často chráněny autorskými právy. Právě to je na celém procesu nejvíce problematické. Jak uvedl server Art in America, v lednu tohoto roku zažalovala skupina vizuálních umělců celkem tři společnosti vyvíjející generativní umělou inteligenci – Midjourney, Stability AI a Deviant Art – za údajnou krádež miliard obrazů chráněných autorskými právy, které jsou dále využívány k trénování nástrojů AI. Tímto způsobem podle žalobců dochází k opakovanému porušování autorských práv originálních uměleckých děl, na jejichž základě umělá inteligence produkuje nové obrazy, a to bez jakékoliv kompenzace pro jejich tvůrce a tvůrkyně. Případ ještě nebyl uzavřen, prozatím se ale zdá, že bude žaloba zamítnuta.
Obdobné situaci nyní čelí i spisovatelé a spisovatelky, jejichž texty jsou umělou inteligencí shromažďovány a dále využívány k instantnímu vytváření nového obsahu, např. prostřednictvím služby ChatGPT společnosti OpenAI. Více než 15 000 spisovatelů a spisovatelek, včetně Margaret Atwood, Dana Browna nebo Michaela Chabona, podepsalo otevřený dopis adresovaný vedení firem vyvíjejících generativní umělou inteligenci (mezi nimiž je právě OpenAI, Meta nebo Microsoft). Dopis zaštítěný americkou organizací sdružující profesionální spisovatele a spisovatelky Author’s Guild apeluje na zabránění tomu, aby společnosti nadále využívaly autorskou tvorbu bez jejich souhlasu nebo odpovídajícího ohodnocení. Takto získaná data jsou totiž stále častěji zneužívána ke komerčním účelům. Podle deníku The Guardian není výjimkou, že společnost Amazon díky neregulované službě Kindle Direct Publishing na svých webových stránkách prodává knihy vytvořené nástroji generativní umělé inteligence.
Zneužívání nástrojů umělé inteligence v případě korporací takto snadno vede k praktikám, které hraničí s vykořisťováním, jak také zmiňuje Holland ve svém prohlášení pro The Art Newspaper. Požadavek plošného odmítnutí registrace autorských práv dílům vytvořených umělou inteligencí by potom měl zajistit, aby pro velké firmy bylo nutné nadále najímat skutečné lidské umělce a umělkyně, a zároveň podpořit, aby nové nástroje umělé inteligence sloužily individuálním tvůrcům ke zlepšení jejich pracovních příležitostí.
Právě otázka proměny práce kreativních pracovníků a pracovnic je jedna z největších obav, na které upozorňují profesní organizace a odbory sdružující pracující z oblasti kreativních a kulturních průmyslů. Jednou z největších akcí, která začala mimo jiné i na základě kritiky, aby AI a ChatGPT neohrozila práci scénáristů a scénáristek v USA, je určitě letošní stávka scénáristických odborů v Hollywoodu WGA (Writers Guild of America). Ta teď vypadá, že po půl roce pomalu spěje ke svému skončení, protože se kromě zvýšení platů, stabilního zázemí ve writer’s roomech a dalších požadavků podařilo vyjednat s producentskými společnostmi i restrikce na použití AI.
Veronika Tvrzníková | Narozena 1990, absolvovala magisterské studium oboru Dějiny umění na Masarykově univerzitě v Brně. Aktuálně je na volné noze, pracuje pro Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, zajímá se o současné umění, příležitostně píše a překládá.