
Whitney Museum zrušilo propalestinskou performance
29. 5. 2025Zprávy
Muzeum amerického umění Whitney čelí kritice kvůli zrušení performance na podporu Palestiny. Od instituce se nyní distancují vystavující umělci a umělkyně, provoz muzea minulý týden narušil i pokojný protest.
V polovině května se v prostorách Whitney Museum of American Art (Muzeum amerického umění Whitneyové) měla konat performance ze série No Aesthetic Outside My Freedom: Mourning, Militancy, and Performance (Bez mé svobody není estetiky: Truchlení, bojovnost a výkon). Dílo mělo být součástí výstavy A Grammar of Attention (Gramatika pozornosti) – výstupu devítiměsíčního stipe ndijního programu Independent Study Program (ISP) zaštítěného Whitney Museum. Letošní ročník byl zaměřený na dědictví globálních antikoloniálních a antirasistických hnutí. Kolaborativní práce palestinského umělectva Noel Maghathe, Fadl Fakhouri a Fargo Tbakhi se zaměřovala na truchlení po obětech izraelské okupace Gazy a Západního břehu prostřednictvím fyzických a verbálních gest, popsal server Hyperallergic.
Vedení Whitney oznámilo stažení performance poté, co na YouTube vidělo nahrávku úvodní části předchozí iterace performance, uvedené pod záštitou experimentální platformy The Poetry Project a židovského levicového magazínu Jewish Currents, informoval Hyperallergic. V ní Tbakhi říká: „Pokud věříte v Izrael v jakékoli jeho podobě, nesmíte zůstat v tomto publiku, protože jeho ontologická struktura sestává z neustálého procesu vyhlazování, vyvlastňování a každodenní krutosti.“ Ředitel muzea Scott Rothkopf rozhodnutí rady obhajoval tím, že předmluva zásadně porušila komunitní předpisy. Podle něj se kolektiv dopustil diskriminace přítomných na základě jejich víry a přesvědčení. S obsahem samotné performance údajně problém neměl.
Na protest proti krokům Whitney Museum řada členů a členek programu ISP stáhla své práce z probíhající výstavy v partnerské galerii Westbeth, popsal ARTnews. Ve společném prohlášení kurátoři a kurátorky z aktuálního ročníku ISP dali najevo, že rozhodnutí Whitney je nepřekvapilo: „Po dobu posledních tří týdnů naše závěrečné projekty vznikající napříč všemi segmenty ISP čelily silné kritice ze strany seniorního vedení muzea.“ Ve vyjádření projevili solidaritu s umělci a umělkyněmi, kteří se výstavy měli účastnit.
Protestní letáček 23. 5. 2025, zdroj instagramový profil Writers against war on Gaza.
Katalánská kurátorka Sara Nadal-Melsió, která od minulého roku zastává funkci zástupkyně ředitele ISP, zdůraznila, že úvod neměl být zahrnutý do performance uvedené v rámci ISP. Žena se o zrušení vystoupení dozvěděla tři dny před jeho původním datem konání, veřejné oznámení muzea přišlo den po jejím informování. Krok ISP označila jako narušení autonomie vzdělávacího programu. Nadal-Melsió dále žádala Rothkopfa o další jednání o změně programu, ten na její apel nereagoval a na závěrečnou výstavu se nedostavil. Někdejší ředitel ISP Gregg Bordowitz, který byl odvolán ze své funkce v únoru letošního roku, veřejně vystoupil proti zrušení performance. Postoj muzea označil za „zvláštně protichůdný“ a Whitney kritizoval za zneužití zranitelné pozice dotčených členů a členek ISP. „Nejzásadnější je Palestina. Pokud rozhodnutí Whitney mobilizuje další lidi k aktivismu, tak to stálo za to,“ vyjádřil se podle ARTnews jeden z představitelů programu ISP, který si přál zůstat anonymní.
Bezmála dva týdny poté, co Whitney Museum mělo hostit performance palestinského kolektivu, prostory zaplnili znovu aktivisté a aktivistky z organizace Writers Against the War on Gaza sdružující osobnosti z literární, akademické, umělecké, novinářské či kulturní obce, kteří protestují proti okupaci Gazy, uvedl server ARTnews. V prostorách muzea protestující roztáhli palestinskou vlajku, rozdávali ziny a veřejně předčítali z cenzurované předmluvy. Vyjádřili také své pohoršení nad „institucionálním artwashingem“ a požadovali propuštění členů a členek rady s finančními vazbami na firmy obchodující s izraelskou stranou. Ochranka záhy zamezila přístup do muzejních prostor, které demonstrující pokojně opustili se slovy: „To není naposledy, co nás vidíte.“
Není to poprvé, co Whitney Museum vstoupilo do konfliktu s uměleckou obcí. V roce 2019 instituce čelila bojkotu bienále kvůli napojení na Warrena Kanderse – o kontroverzi psal časopis The New Yorker. Tehdejší místopředseda správní rady muzea měl podíl ve firmě na výrobu slzného plynu používaného v rámci policejního násilí na rasových a etnických menšinách. Rok poté instituce vzbudila pohoršení veřejnosti z neautorizovaného vystavení děl uměleckého kolektivu bojujícího za práva Afroameričanů a Afroameričanek, jak uvedla americká stanice NPR.
Právě Whitney je od 7. října 2023 jednou z několika newyorských kulturních institucí, které jsou pravidelně konfrontovány propalestinskými demonstranty. Krátce po útoku teroristické skupiny Hamás na izraelský festival byly dveře muzea potřísněné umělou krví na protest proti výzvě k odvetným krokům proti propalestinským studentům a studentkám, kterou vznesl bývalý člen správní rady Whitney Ken Griffin, informoval ARTnews. Podle Hyperallergic minulý rok stovka anonymních propalestinských kulturních pracovníků a pracovnic obsadila Whitney za účelem prezentace audiovizuálního díla kritizujícího okupaci. Dosud žádné newyorské muzeum izraelskou vojenskou akci v Gaze neoznačilo za genocidu.
Julia Pátá | Autorka je kulturní publicistka a studentka magisterské žurnalistiky na Univerzitě Karlově. Věnuje se hlavně filmu a hudbě, zajímá se také o sociální témata.