Lorem ipsum dolor

Whitney Museum zrušilo propalestinskou performance

29. 5. 2025Julia PátáZprávy

Muzeum amerického umění Whitney čelí kritice kvůli zrušení performance na podporu Palestiny. Od instituce se nyní distancují vystavující umělci a umělkyně, provoz muzea minulý týden narušil i pokojný protest.

V polovině května se v prostorách Whitney Museum of American Art (Muzeum amerického umění Whitneyové) měla konat performance ze série No Aesthetic Outside My Freedom: Mourning, Militancy, and Performance (Bez mé svobody není estetiky: Truchlení, bojovnost a výkon). Dílo mělo být součástí výstavy A Grammar of Attention (Gramatika pozornosti) – výstupu devítiměsíčního stipe ndijního programu Independent Study Program (ISP) zaštítěného Whitney Museum. Letošní ročník byl zaměřený na dědictví globálních antikoloniálních a antirasistických hnutí. Kolaborativní práce palestinského umělectva Noel Maghathe, Fadl Fakhouri a Fargo Tbakhi se zaměřovala na truchlení po obětech izraelské okupace Gazy a Západního břehu prostřednictvím fyzických a verbálních gest, popsal server Hyperallergic.

Vedení Whitney oznámilo stažení performance poté, co na YouTube vidělo nahrávku úvodní části předchozí iterace performance, uvedené pod záštitou experimentální platformy The Poetry Project a židovského levicového magazínu Jewish Currents, informoval Hyperallergic. V ní Tbakhi říká: „Pokud věříte v Izrael v jakékoli jeho podobě, nesmíte zůstat v tomto publiku, protože jeho ontologická struktura sestává z neustálého procesu vyhlazování, vyvlastňování a každodenní krutosti.“ Ředitel muzea Scott Rothkopf rozhodnutí rady obhajoval tím, že předmluva zásadně porušila komunitní předpisy. Podle něj se kolektiv dopustil diskriminace přítomných na základě jejich víry a přesvědčení. S obsahem samotné performance údajně problém neměl.

Na protest proti krokům Whitney Museum řada členů a členek programu ISP stáhla své práce z probíhající výstavy v partnerské galerii Westbeth, popsal ARTnews. Ve společném prohlášení kurátoři a kurátorky z aktuálního ročníku ISP dali najevo, že rozhodnutí Whitney je nepřekvapilo: „Po dobu posledních tří týdnů naše závěrečné projekty vznikající napříč všemi segmenty ISP čelily silné kritice ze strany seniorního vedení muzea.“ Ve vyjádření projevili solidaritu s umělci a umělkyněmi, kteří se výstavy měli účastnit.

Protestní letáček 23. 5. 2025, zdroj instagramový profil Writers against war on Gaza. 

Katalánská kurátorka Sara Nadal-Melsió, která od minulého roku zastává funkci zástupkyně ředitele ISP, zdůraznila, že úvod neměl být zahrnutý do performance uvedené v rámci ISP. Žena se o zrušení vystoupení dozvěděla tři dny před jeho původním datem konání, veřejné oznámení muzea přišlo den po jejím informování. Krok ISP označila jako narušení autonomie vzdělávacího programu. Nadal-Melsió dále žádala Rothkopfa o další jednání o změně programu, ten na její apel nereagoval a na závěrečnou výstavu se nedostavil. Někdejší ředitel ISP Gregg Bordowitz, který byl odvolán ze své funkce v únoru letošního roku, veřejně vystoupil proti zrušení performance. Postoj muzea označil za „zvláštně protichůdný“ a Whitney kritizoval za zneužití zranitelné pozice dotčených členů a členek ISP. „Nejzásadnější je Palestina. Pokud rozhodnutí Whitney mobilizuje další lidi k aktivismu, tak to stálo za to,“ vyjádřil se podle ARTnews jeden z představitelů programu ISP, který si přál zůstat anonymní.

Bezmála dva týdny poté, co Whitney Museum mělo hostit performance palestinského kolektivu, prostory zaplnili znovu aktivisté a aktivistky z organizace Writers Against the War on Gaza sdružující osobnosti z literární, akademické, umělecké, novinářské či kulturní obce, kteří protestují proti okupaci Gazy, uvedl server ARTnews. V prostorách muzea protestující roztáhli palestinskou vlajku, rozdávali ziny a veřejně předčítali z cenzurované předmluvy. Vyjádřili také své pohoršení nad „institucionálním artwashingem“ a požadovali propuštění členů a členek rady s finančními vazbami na firmy obchodující s izraelskou stranou. Ochranka záhy zamezila přístup do muzejních prostor, které demonstrující pokojně opustili se slovy: „To není naposledy, co nás vidíte.“

Není to poprvé, co Whitney Museum vstoupilo do konfliktu s uměleckou obcí. V roce 2019 instituce čelila bojkotu bienále kvůli napojení na Warrena Kanderse – o kontroverzi psal časopis The New Yorker. Tehdejší místopředseda správní rady muzea měl podíl ve firmě na výrobu slzného plynu používaného v rámci policejního násilí na rasových a etnických menšinách. Rok poté instituce vzbudila pohoršení veřejnosti z neautorizovaného vystavení děl uměleckého kolektivu bojujícího za práva Afroameričanů a Afroameričanek, jak uvedla americká stanice NPR.

Právě Whitney je od 7. října 2023 jednou z několika newyorských kulturních institucí, které jsou pravidelně konfrontovány propalestinskými demonstranty. Krátce po útoku teroristické skupiny Hamás na izraelský festival byly dveře muzea potřísněné umělou krví na protest proti výzvě k odvetným krokům proti propalestinským studentům a studentkám, kterou vznesl bývalý člen správní rady Whitney Ken Griffin, informoval ARTnews. Podle Hyperallergic minulý rok stovka anonymních propalestinských kulturních pracovníků a pracovnic obsadila Whitney za účelem prezentace audiovizuálního díla kritizujícího okupaci. Dosud žádné newyorské muzeum izraelskou vojenskou akci v Gaze neoznačilo za genocidu.

Julia Pátá | Autorka je kulturní publicistka a studentka magisterské žurnalistiky na Univerzitě Karlově. Věnuje se hlavně filmu a hudbě, zajímá se také o sociální témata.