Aká je návštevnosť svetových múzeí po pandémii?

Magazín The Art Newspaper každoročne publikuje prieskum návštevnosti stovky najväčších svetových múzeí. Nedávno zverejnil konečné čísla aj pre rok 2022, kde sa hodnotila najmä návštevnosť pred, počas a po pandémii. Prieskum ukazuje, že niektoré múzeá sa pomaly vracajú k návštevnosti z roku 2019, iné ešte ani zďaleka nedosahujú pôvodné čísla, píše Barbora Komarová. 

Národná galéria (The National Gallery) v Londýne. Zdroj: Wikimedia Commons

Po dvoch rokoch pandemických obmedzení bol rok 2022 prvým, keď návštevníctvo mohlo slobodnejšie cestovať i fyzicky navštevovať verejné podujatia a turistické miesta. Podľa spomínaného prieskumu v minulom roku navštívilo sto najväčších múzeí sveta dokopy 141 miliónov návštevníkov a návštevníčok, čo je dvojnásobok oproti minulému roku a trojnásobok v porovnaní s rokom 2020. Návštevnosť ale ešte stále nedosiahla hranicu 230 miliónov, ako to bolo v poslednom predpandemickom roku 2019. 

Analýza od The Art Newspaper ukazuje, že návrat k pôvodným číslam sa líši najmä geograficky. Napríklad múzeum Louvre, ktoré je v rebríčkoch návštevnosti dlhodobo na prvom mieste, zaznamenalo pokles len o 20 %, a to na 7,7 miliónov. Budúce zníženie počtu ich návštevníctva môže ovplyvniť aj rozhodnutie riaditeľky o obmedzení denného limitu na 30 000 ľudí, o ktorom sme na Artalku informovali začiatkom tohto roka. Naopak, na návštevnosti veľkých múzeí v Rusku sa odzrkadlil skoro neexistujúci turizmus zo zahraničia kvôli sankciím v reakcii na inváziu na Ukrajinu, v Číne zas pretrvávajúce protipandemické opatrenia a obmedzenia pohybu. 

Najvýraznejšie sa počet návštevníkov a návštevníčok znížil v niektorých veľkých múzeách vo Veľkej Británii. Zatiaľ čo inštitúcie v Edinburgu sa vracajú do predpandemických čísel, najväčší zaznamenaný pokles vykazuje Národná galéria v Londýne, ktorú v roku 2022 navštívilo o 3,3 milióna ľudí menej než v 2019. Niektoré britské múzeá dopadli z percentuálneho hľadiska ešte horšie, keď ich návštevníctvo kleslo o viac ako 50 %. Prieskum od The Art Newspaper takéto výrazné úbytky spája najmä s poklesom zahraničných turistov, ktorí tvoria približne polovicu, niekde dokonca až dve tretiny návštevníctva. Hovorca Britského múzea uvádza viacero faktorov, ktoré mohli mať dopad na ich návštevnosť: „Múzeum bolo zasiahnuté najmä menším počtom návštevníkov z Číny. Extrémne počasie v roku 2022 – studená zima a potom horúce leto – odradilo návštevníkov, rovnako ako séria dopravných štrajkov. Aj variant Omicron Covid-19 vyvolal u niektorých ľudí opatrnosť pri návšteve múzea.“ Veľký pokles však zaznamenali aj v menších, mimo-londýnskych múzeách, ktoré sa ani v predpandemickom období nespoliehali na zahraničný turizmus. V týchto prípadoch autorstvo prieskumu nevie uviesť konkrétne dôvody. 

V iných častiach sveta sú výsledky rôznorodé. V USA veľké inštitúcie ako Met či Guggenheim v New Yorku mali o 30 – 40 % menej návštevníkov a návštevníčok ako pred pandémiou, zatiaľ čo iné menšie múzeá zaznamenali dokonca ich nárast. V rámci snahy o dosiahnutie predpandemických čísel stavili niektoré galérie napríklad na „blockbusterové“ výstavné projekty, zväčšenie priestorov či akvizíciu atraktívnych diel do svojich zbierok. Národná galéria v Kodani kúpila Matissov „Červený ateliér“ a dosiahla historicky najvyššiu návštevnosť, zatiaľ čo budapeštianske Múzeum výtvarného umenia uviedlo nárast počtu návštevníkov a návštevníčok o 47 % oproti roku 2019 aj vďaka výstave Hieronyma Boscha

Barbora Komarová | Barbora Komarová je kurátorka a kritička, venuje sa súčasnému vizuálnemu umeniu. Bakalársky titul z dejín umenia získala na UK v Bratislave, magisterský na Université Rennes 2 vo Francúzsku, kde sa špecializovala na kurátorstvo a teóriu súčasného umenia. Momentálne pôsobí na VŠVU v Bratislave ako PR manažérka a zároveň ako doktorandka na katedre teórie a dejín umenia.