National Portrait Gallery odstupuje od sponzorství British Petroleum

Po dlouholetém tlaku ze strany aktivistů, umělců i veřejnosti odstupuje britská National Portrait Gallery od dlouholeté spolupráce s ropnou společností British Petroleum (BP). Minulý týden to oznámilo vedení galerie v tiskové zprávě. Galerie se tak připojuje k řadě britských kulturních institucí jako je Tate, Royal Shakespeare Company nebo National Galleries of Scotland, které od dlouholeté spolupráce už odstoupily.

Protest před National Portrait Gallery v Londýně při ceremonii BP Portrait Award v roce 2010. Zdroj: ARTnews, Foto: Akira Suemori

Oznámení o konci partnerství přichází v době, kdy ropný gigant čelí veřejné kritice i díky obrovským ziskům, které získává vlivem rostoucích cen energií. BP nadále investuje miliony do hledání nových zdrojů ropy a zemního plynu, přestože Mezinárodní energetická agentura s tímto jednáním nesouhlasí a je v rozporu s Pařížskými dohodami. O aktivitách BP dlouhodobě informuje i řada aktivistických organizací jako například BP or not BP, která představuje konkrétní dopady zhoršování klimatické situace, ale i příklady diskriminace a vykořisťování. (více zde)

National Portrait Gallery a BP společně potvrdily ukončení partnerství v prosinci 2022, kdy vyprší dočasná smlouva a vzájemná třicetiletá spolupráce. Ropná společnost se v minulosti podílela především na pořádání ceny Portrait Award. Oznámení o konci spolupráce přichází i v důsledku dlouholeté kritiky instituce, která eskalovala v roce 2019. Umělec Gary Hume, jeden z porotců soutěže, tehdy veřejně vystoupil proti sponzorství BP a jeho vystoupení následně podpořila řada předních britských umělců jako Antony Gormley nebo Rachel Whiteread. Ti poté zaslali řediteli Nicholasi Cullinanovi otevřený dopis.

V roce 2019 se od spolupráce s ropnou společností distancovali také National Galleries of Scotland, které zastřešovali BP Portrait Award ve Scottish National Portrait Gallery. Vedení instituce tehdy odstoupení komentovalo slovy: „Uvědomujeme si, že jsme pro řešení klimatické nouze povinni udělat vše, co je v našich silách. Pro mnoho lidí je spojení této soutěže s BP vnímáno v rozporu s tímto cílem.“

V návaznosti na tyto události se rozhodla National Portrait Gallery v roce 2020 vyřadit z poroty Portrait Awards zástupce společnosti BP. Galerie se poté zavřela kvůli rekonstrukci a tiše oznámila, že v letech 2021 a 2022 nebudou ceny Portrait Awards udělovány, ačkoliv další ceny pokračují. Jess Worth, jeden z ředitelů Culture Unstained rozhodnutí instituce komentoval slovy: „Ačkoliv to galerie neřekne nahlas, jde jednoznačně o vyslovení nedůvěry v podnikání BP. Společnost strávila 30 let malováním sebe sama jako zodpovědného filantropa, ale rychle jí docházejí místa, kde by mohla očistit svůj toxický obraz. Dokonce i nyní pokračuje v investicích do hledání nových zdrojů ropy a plynu, což posune svět hlouběji do klimatického zhroucení.“ Jsme tak stále více svědky odmítání financování kultury a umění od problematických společností, které si těmito kroky snaží zlepšit společenskou reputaci a ospravedlnit své podnikatelské aktivity.

V současné chvíli je vyvíjen obrovský tlak i na další instituce, které s BP nadále spolupracují. Jednou z nich je British Museum v Londýně, které obnovilo sponzorskou smlouvu se společností v roce 2017 a nyní se rozhoduje o jejím prodloužení. Museum za podpory BP vytvořilo řadu rozsáhlých výstavních projektů jako například I Am Ashurbanipal: King of the World, King of Assyria (2018–2019) mapující starověké umění v oblasti dnešního Iráku, za kterou instituce sklidila kritiku. (více zde) Další vlna protestů se konala v roce 2020, kdy aktivisté přivedli před museum dřevěného trojského koně a protestovali proti klimatickému dopadu aktivit ropné společnosti. Ředitel musea se vůči kritice několikrát vymezil slovy, že odstoupení od spolupráce s BP není řešením klimatické změny a poukázal na nutnou finanční podporu, bez které by instituce nebyla schopna realizovat část výstavních projektů. Proti možnému prodloužení spolupráce British Musea se společností BP se v současnosti otevřeně vyjádřilo 300 archeologů v dopisu řediteli instituce. (více zde)

Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.