Petrohradská Ermitáž se bojí celosvětové izolace

Dlouholetý ředitel muzea Ermitáž v Petrohradě Michail Piotrovskij volá po budování „kulturních mostů mezi národy“ v době bojkotu ruského vlivu na světové umění. Piotrovskij byl přitom v minulých měsících kritizován za své mlčení o válce na Ukrajině. Zároveň by ale veřejné vystoupení pro jednoho z čelních představitelů ruských muzeí znamenalo hrozbu 15 let vězení za šíření „nepravdivých informací“ o ruské armádě. Ocitá se tak v nepříjemné situaci, kudy dále vést kdysi vůdčí instituci ruské kulturní diplomacie.

Ermitáž Amsterdam. Zdroj: Wikimedia Commons

V prohlášení, které v březnu zveřejnila Nadace muzea Ermitáž se sídlem v USA, uvedl Michail Piotrovskij, že „svět se zbláznil a už nikdy nebude stejný. […] Přesto musíme v tomto šílenství zachovat klid, protože naše poslání chránit kulturní mosty mezi národy se stalo ještě důležitějším než kdykoli předtím. Je na nás, abychom udrželi toto křehké spojení mezi lidmi, pomohli národům naslouchat si navzájem a vrátit se k dialogu namísto násilí. Naše koordinované úsilí bude zapotřebí, abychom pomohli kultuře přežít neklidné časy“. Piotrovskij je jednou z nejdůležitějších osobností v ruském uměleckém světě. V čele petrohradské Ermitáže stojí již třicet let a dlouhodobě působí jako ředitel Svazu muzeí Ruska.

Ruský vliv ve světě umění je přitom v posledních měsících pod zvýšeným dohledem. Řada výstavních institucí se zříká finančních zdrojů z ruské obchodní sféry a rozvazuje smlouvy s ruskými oligarchy v dozorčích radách (více zde). Podobně jsou na tom i některá velká světová muzea, která předčasně uzavírají přehlídky ruského umění. Spolupráce se zříkají i instituce, dříve přímo navázané na Rusko. Mezi nimi je i Nadace Ermitáž ve Velké Británii, charitativní organizace zřízená za účelem získávání finančních prostředků pro Ermitáž v Petrohradě a její propagaci. Historička umění a kurátorka Jekatěrina Degot v rozhovoru pro Monopol v nedávné době uvedla, že podpora bojkotu ruské kultury prezentované v zahraničí má smysl a je třeba zastavit nebezpečnou putinovskou sebepropagaci.

V březnu přerušila spolupráci s petrohradskou Ermitáží soukromě financovaná Ermitáž Amsterdam. Ve svém prohlášení uvedla, že se dlouhodobě distancuje od politického vývoje v Putinově Rusku. Rusko a Nizozemsko měli historicky doložitelné vazby díky návštěvě Petra Velikého jako mladého vládce, které mimo jiné představila výstava v Ermitáži Amsterdam v roce 2013. Ke zhoršení vzájemných vztahů však došlo v roce 2014, poté co byl nad proruským územím ovládaným separatisty na Ukrajině sestřelen let Malaysia Airlines z Amsterdamu do Kuala Lumpuru a rovněž vlivem postupně se zhoršující politické situace v Rusku. Jak uvedlo vedení muzea: „Ermitáž Amsterdam se dlouhodobě distancovala od politického vývoje v Putinově Rusku. Nedávný útok na Ukrajinu činí toto spojení již dlouhodobě neudržitelné. Válka všechno zničila.“

Po předčasném uzavření dosavadní výstavy ruského avantgardního umění, která byla zahájena v lednu a měla trvat rok, Ermitáž Amsterdam na začátku dubna narychlo otevřela novou expozici Duch Heritage Amsterdam. První výstava z pětidílné série se soustředí na dílo Mlékařka (1660) od Jana Vermeera van Delft zapůjčené z Rijksmusea v Amsterdamu. Následující výstavy představí zásadní mistrovská díla zapůjčená z nizozemských muzeí. „Po roztržce muzea s Ruskem a předčasném uzavření výstavy pro nás nastala výjimečná situace,“ uvedlo vedení muzea, které se v krátkém čase rozhodlo zcela distancovat od své původně mateřské instituce.

Projekt „dceřiných“ výstavních institucí pod hlavičkou Ermitáže byl přitom jednou z cest budování „kulturních mostů“ mezi Ruskem a Evropou. Kromě Ermitáže v Amsterdamu (2004) měla v budoucnu vzniknout i Ermitáž v Barceloně plánovaná od roku 2012. Za architektonickým návrhem velkorysé stavby nedaleko barcelonského přístavu stojí japonský architekt Toyo Ito. (více zde) Samotná stavba muzea se ale v minulosti několikrát odložila a její realizace je v současnosti nejasná.

Ermitáž v Petrohradě přesto nezůstává zcela izolovaná. Partner Ermitáže v Číně, mediální společnost Red 19 TV Limited se sídlem v Hongkongu a Nadace muzea Ermitáž Izrael stále pokračují ve společných projektech a budování vzájemné spolupráce. Jak uvádí The Art Newspaper, Piotrovskij naznačil, že se Ermitáž do budoucna chystá soustředit více na projekty v ruských regionech a na mezinárodních místech mimo Evropu. Podle jeho slov existují plány na rozšíření domácích poboček Ermitáže, které již existují v Kazani, Jekatěrinburgu a Omsku.

Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.