Demolition man (2012)

Dňa 21. 9. 2012 absolvovalo menšie červené auto Fiat 126 svoju poslednú jazdu za účelom umeleckej demolácie  a  zaparkovalo pred Múzeom Andyho Warhola v Medzilaborciach v podobe site specific hamburgera. Demolácia bola súčasťou performance Petra Kalmusa pod názvom "Futbalový klub Hamburger PWK".

Táto demolácia sa stala súčasne  pozvánkou na jeho výstavu "Mr. Andy Warhol it´s only Rock and Roll - Kalmusic - Jesenná plavba s novými prácami autora", ktorá je v múzeu prístupná od 21. septembra do konca roku 2012 pod kuratelou Mgr. Martina Cubjaka.

Deštrukcia  ako tvorivý proces sa objavila už v dadaizme, kde sa stala hlavným tvorivým procesom, pričom novodobí "anti umelci" deštruovali buď svoje vlastné diela alebo diela iných autorov ("LHOOQ" z roku 1919 od Marcela Duchampa verzus Mona Lisa od Leonarda da Vinci).  Súčasťou Kalmusovej vernisáže nebola len umelecká deštrukcia auta, ale aj jeho vlasov. Počas ďalšej performance si totiž nechal Kalmus odfarbiť vlasy s ohľadom na kontext múzea prezentujúceho diela Andyho Warhola, ktorý bol  známy nosením striebornej parochne. Kalmusove odfarbené vlasy síce nemali vo finále platinovo striebornú farbu, ale ako gesto sa stali jasným odkazom k Andymu a popkultúre. Obidve  performance sa konali za bohatej účasti obecenstva, čo korešponduje s prezentáciou populárnych hviezd. Kalmusovi sa podarilo v priamom prenose vytvoriť  výborný artefakt, ktorého proces bol navyše zaznamenaný nielen fotograficky ale aj na video a následne  zverejnený na youtube (viac tu). Nový artefakt "Hamburger PWK"  (Peter Warhol Kalmus?) počas vernisáže prišli "pokrstiť" aj miestny požiarnici, jeho interaktívne diela obsluhovali a prezentovali mladé devy odeté v slovenských krojoch, čím sa celý popový mix stal dokonalým. Peter Kalmus mal oblečený slávnostný interaktívny a exkluzívny disco odev, ktorého dominantou bolo lietadlo, žlté futbalové tenisky miesto naplecníkov a farebné svetlá.

Peter Kalmus žije v Košiciach a  už v 70. rokoch sa stal neprehliadnuteľnou súčasťou undergroundu umeleckej scény v Československu. V novembri 1989 bol spoluzakladateľ Občianskeho fóra v Košiciach. V rokoch 1990 – 2012 bol členom výtvarného Spolku C + S a od roku 1992 spolku Združenie 1992. Jeho tvorba je pestrá zmes, no možno v nej vidieť jasnú inklináciu k DIY estetike, vetešníctvu a politickej angažovanosti. Od roku  1988 napr. rituálne balil aspoň jeden kameň denne mosadzným drôtom, pričom každý kameň zosobňoval deportovaného Žida počas existencie Slovenského štátu. Tieto kamene  s názvom "Memento" sa stali súčasťou monumentálneho pomníka "Park ušľachtilých duší" vo Zvolene. Od 90. rokov vytvoril množstvo inštalácií s témou konzumnej spoločnosti, preto sa mi lokácia jeho výstavy práve v Múzeu Andyho Warhola javí ako výborná voľba. Francúzsky filozof Gilles Lipovetsky vo svojom diele "Paradoxní štestí. Esej o hyperkonzumní společnosti" (2007) píše o troch fázach konzumu:  super, hyper a turbo.  Momentálne sa nachádzeme vo fáze turbo, ktorú charakterizuje zrýchľovanie  a mixovanie. Hitom brnianskych vianočných trhov je od roku 2007 napr. alkoholický miešaný teplý nápoj predávaný pod názvom "Turbomošt" - jablkový mušt + 52% jablkovica + jedinečná zmes vianočného korenia. Peter Kalmus je z hľadiska tvorivého mixovania svojich artefaktov a širokým záberom štýlov, žánrov aj techník, ktoré vo svojej tvorbe používa v pravom zmysle "turbo umelec".

Michal Bycko, hlavný kurátor a spoluzakladateľ Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach o ňom hovorí: „Peter Kalmus je umelec – deštruktor formy za účelom vzniku nového obsahu. Zámerne transponujúc nič na niečo a niečo na nič. Je plne závislý na svojom diele, má rád vizuálne protestsongy. ,Komediant, ktorý umelo vážnu vec, či skutočnosť premení na skutočne zvážnenia hodnú ľahkosť, zbytočnosť. Nezávislý umelec totálne závislý na svojom presvedčení a názore. Ak ho nechápete, práve ste pochopili jeho kreatívny zámer.“ Na výstave "Mr. Andy Warhol it´s only Rock and Roll - Kalmusic - Jesenná plavba s novými prácami autora" máme možnosť vidieť niekoľko nových neobyčajných turbomixov (napr. objekt v ktorom sa kombinuje kolíska, rakva a pílka).

Kalmus navštívil  svoju vlastnú výstavu v Múzeu Andyho Warhola performatívne dňa 17. 11. 2012 na ďalšom aute  - staršom vyleštenom mercedese.  Toto auto si ponechal v pôvodnom stave a odišiel ním aj domov. Výber dňa nebol náhodný, Kalmus naň chcel upozorniť aj takouto formou, keďže súčasná spoločnosť podľa neho tento sviatok Ďňa boja za slobodu a demokraciu už tak neprežíva a viac-menej si nevie vážiť zmeny, ktoré vďaka Nežnej revolúcii nastali. Uvidíme, ako pojme Peter Kalmus derniéru výstavy, možno príde taxíkom, možno v škodovkovej limuzíne Erika Bindera, možno pešo, možno na saniach, možno na batmobile vypožičanom od Jiřího Surůvky,  možno na lietajúcom tanieri alebo rakete vlastnej výroby...

 

foto: Iveta Rusinková

Viac tu.

Zuzana Janečková | Narodená 1979, je absolventkou Fakulty humanitny vied, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Katedra výtvarej tvorby, odbor slovenský jazyk – výtvarná výchova (1998—2004), Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, odbor Socha, objekt, inštalácia a odbor Intermédia a multimédia (2006—2008) a Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (2009—2012). Pracovala v Galerii mladých TIC Brno, v Liptovskej galérii Petra Michala Bohúňa, v Stredoslovesnkej galérii a v súčasnosti pracuje ako kurátorka vo Východoslovenskej galérii a na dramaturgii v Dome Jana Hálu vo Važci. Je členka kolektívu Café Utopia a aktívna umelkyňa.