Lorem ipsum dolor

Globálny úpadok slobody prejavu

2. 10. 2025Štefánia ĎuricováZprávy

Podľa najnovších analýz sa sloboda prejavu stáva luxusom.

Sloboda prejavu predstavuje základný predpoklad umenia aj verejného života. Nové správy, ktoré vyšli v tomto roku, však prinášajú znepokojivý obraz o globálnom stave: až 70 % ľudí žije dnes s menšou slobodou prejavu, než mali pred desiatimi rokmi. To predstavuje viac než 5,6 miliardy ľudí. A hoci sa o slobode zvykne hovoriť ako o univerzálnom práve, čísla naznačujú niečo iné, a totiž, že ide o čoraz vzácnejšie privilégium, na ktoré má nárok len menšina.

Z najnovšej správy Global Expression Report, ktorú zostavuje organizácia Article 19, vyplýva, že sloboda prejavu sa zhoršila v 77 krajinách sveta. Iba 15 krajín, predstavujúcich zhruba 4 % populácie, zaznamenalo zlepšenie. Na každého jedného človeka, ktorému bolo umožnené hovoriť a tvoriť slobodnejšie, pripadá devätnásť ďalších, ktorí o túto slobodu prišli. Najväčší prepad zaznamenali krajiny ako Burkina Faso, El Salvador a Hongkong. Naopak, Gambii sa podarilo výrazne postúpiť nahor, no zostáva skôr výnimkou než pravidlom.

Ďalším alarmujúcim dôkazom je správa organizácie Freemuse so sídlom v Kodani, ktorá monitoruje stav umeleckej slobody a každoročne o ňom vydáva správy. Umelecká sloboda spadá pod širší rámec slobody prejavu a je základným ľudským právom, chráneným viacerými medzinárodnými a európskymi dohovormi.

Správa Freemuse neobsahuje len tvrdé dáta, ale aj konkrétne príbehy: kubánski umelci vo väzení, gruzínski tvorcovia vystavení mučeniu, výstavy v Turecku zakázané pre anti-LGBTQ+ nenávisť, či americkí a nemeckí umelci čeliaci cenzúre za diela týkajúce sa genocídy v Gaze. Nejde teda len o autoritárske režimy, ale čoraz častejšie sa cenzúra a autocenzúra objavujú aj v prostredí, ktoré sa samo definuje ako „otvorené“.

Práve autocenzúra je možno najzradnejším fenoménom. Represie sa čoraz častejšie prejavujú neviditeľne: v obavách, ktoré majú múzeá pri voľbe výstav, v tlakoch donorov a politických elít, v strachu z reakcií publika. Prieskumy ukazujú, že až dve tretiny riaditeľov múzeí zažili tlak, aby nezaradili konkrétne diela do výstavných projektov. Výsledkom je atmosféra, v ktorej sa tvorcovia i inštitúcie preventívne autocenzurujú ešte skôr, než dôjde k priamej cenzúre.

Sloboda prejavu nie je len abstraktným politickým právom, ale živnou pôdou pre umenie a spoločnosť. Ak sa táto pôda stenčuje, dusí sa nielen politická diskusia, ale aj kultúra. A práve kultúra má moc pomenúvať, kritizovať a otvárať pálčivé témy. Ako zdôrazňuje Sverre Pedersen, výkonný riaditeľ Freemuse: „Slobodný umelecký prejav je nevyhnutný pre pestovanie kritického myslenia a informovanej verejnosti; v jadre znamená investíciu do demokracie. Kultúra musí byť slobodná, postavená na osobnej zanietenosti a dobrovoľnom nasadení.“

Globálny úpadok slobody prejavu sa naplno prejavuje v strednej Európe. Po Poľsku a Maďarsku je Slovensko rýchlo dobiehajúcou krajinou v oblasti cenzúry, finančných škrtov a deštrukcie inštitúcií. Zároveň však rastú iniciatívy, ktoré sa bránia, od Otvorenej Kultúry! po Slobodnú národnú galériu a ďalšie lokálne aktivity.

„Umenie je zásadné pri spochybňovaní moci,“ pripomína riaditeľka Article 19 Quinn McKew, „a musíme pracovať rýchlejšie, než bude neskoro. A už teraz je neskôr, než si myslíme.“ Otázkou zostáva, či bude znepokojivý trend obmedzovania slobody prejavu pokračovať, alebo narazí na obranu a odolnosť kultúry a umenia.


Náhľadová fotografia: FB SNG – Slovenská národná galéria / Zuzana Dzurdzíková (z projektu v SNG: Sloboda trvá. Cenzúra, propaganda a umenie, 2024)
Titulná fotografia: Archív Otvorenej kultúry!

Štefánia Ďuricová | Doktorandka na University of St Andrews, kde sa zaoberá témou nacionalizmu ako konštruktu, ktorý bol mnohokrát podporovaný elitami a propagovaný umelcami. Okrem toho sa venuje kurátorstvu a reflexii súčasného umenia a angažuje sa v otázkach inklúzie v kultúrnych inštitúciách.