Projekt architektky Alison Killing odhaľujúci internačné tábory v Číne má Pulitzera

V správe zo sveta Barbora Komarová píše o kolaboratívnom projekte, ktorý vďaka porovnaniu satelitných záberov či vedeniu rozhovorov s ľudmi vo väzení odhalil tajné internačné tábory nútených prác v Číne. 

Tábor v okrese Shufu v autonómnej oblasti Sin-ťiang, ktorý bol videný satelitom 26. apríla 2020. Foto: BuzzFeed News; Google Maps

Na zozname laureátov Pulitzerovej ceny 2021 sa ocitla aj architektka Alison Killing spolu so svojimi spolupracovníkmi – novinárkou platformy BuzzFeed News Megha Rajagopalan a programátorom Christom Buschekom. S projektom, vďaka ktorému odhalili tajné internačné tábory v Číne, si vyslúžili výhru v kategórii Medzinárodná reportáž.

Alison Killing, pôvodom britská architektka pôsobiaca v Rotterdame, vyštudovala architektúru na univerzite v Cambridge a Oxford Brookes, neskôr pôsobila v niekoľkých architektonických štúdiách v Londýne a Rotterdame. V súčasnosti vedie svoje vlastné štúdio Killing Architects, v rámci ktorého využíva vedomosti z urbanizmu a architektúry pri riešení aktuálnych sociálnych a spoločenských problémov – od dohľadu v mestách, migrácie až po odhaľovanie tajných pracovných táborov. Pracuje najmä s modernými technológiami, dátami a mapami.

Práve tieto jej zručnosti pomohli ich projektu: „Keď sme sa snažili zúžiť oblasti, v ktorých sa tábory pravdepodobne nachádzajú, moja niekdajšia práca v oblasti mestského plánovania bola veľmi užitočná. Bola som schopná identifikovať architektonické vlastnosti väznice, pretože som bola zvyknutá pozerať sa na svet zhora a chápať, ako bude niečo dvojrozmerné vyzerať v troch rozmeroch,‟ hovorí architektka v rozhovore. Alison Killing prešla počas krátkeho obdobia tisíce satelitných záberov zo severozápadného regiónu Sin-ťiang na mapách Baidu, ktorý je ekvivalentom Google Earth. Okolo 5 miliónov lokácií zahŕňajúcich priemyselné parky, vojenské základne a iné miesta, ktoré by sa mohli stať potenciálnymi terčmi, sa na čínskej stránke Baidu zobrazovalo ako prázdne dlaždice. Killing si však po porovnaní so satelitnými zábermi z iných (nie čínskych) zdrojov všimla špecifické komplexy pripomínajúce väznice. Tie často zahŕňali aj budovy, ktoré identifikovala ako fabriky. Vďaka viacerým rozhovorom, ktoré spolu s novinárkou Megha Rajagopalan viedli s bývalými väzňami a väzenkyňami, mohli potvrdiť, že v niektorých prípadoch ide o internačné tábory nútených prác, kde čínska vláda už niekoľko rokov umiestňuje (bez spravodlivého súdneho procesu či iných jasnejších príčin) desaťtisíce Ujgurov, Kazachov a iné menšiny s moslimským vierovyznaním. 

Pred zverejnením článkov na BuzzFeed News autorky projektu kontaktovali aj čínske veľvyslanectvo v New Yorku, ktoré ich reportáž nazvalo „neopodstatnenou lžou‟ a na margo táborov sa vyjadrilo, že sú to nápravno-edukačné zariadenia pre teroristov: „Sin-ťiang zriadil centrá odborného vzdelávania a prípravy s cieľom vykoreniť extrémne myšlienky, zvýšiť povedomie o vláde práva prostredníctvom vzdelávania, zlepšiť odborné zručnosti a vytvoriť pracovné príležitosti, aby sa osoby postihnuté extrémnymi a násilnými myšlienkami mohli čo najskôr vrátiť do spoločnosti.“

Barbora Komarová | Barbora Komarová je kurátorka a kritička, venuje sa súčasnému vizuálnemu umeniu. Bakalársky titul z dejín umenia získala na UK v Bratislave, magisterský na Université Rennes 2 vo Francúzsku, kde sa špecializovala na kurátorstvo a teóriu súčasného umenia. Momentálne pôsobí na VŠVU v Bratislave ako PR manažérka a zároveň ako doktorandka na katedre teórie a dejín umenia.