Lorem ipsum dolor

Vedenie FPU mešká a obviňuje

3. 12. 2025Barbora KomarováZprávy

Otvorená Kultúra! a FPU Slobodne pripravili prehľadný odpočet činnosti FPU za obdobie jeho fungovania po novele zákona. Na rozdiel od tlačovej konferencie s názvom „Fond na podporu funguje“, ich analýza prináša informácie o opaku.

Na stránkach Artalku sme už dlhšie nepriniesli komentár alebo rekapituláciu aktuálneho diania vo vnútri Fondu na podporu umenia, ktorý prešiel novelou ešte v roku 2024 a odvtedy datujeme jeho rozpad a stratu nezávislosti. Naposledy sme vydali obsiahly rozhovor Mileny Bartlovej s Dušanom Buranom, ktorý hodnotil deštrukciu fondu zo svojej pozície odchádzajúceho predsedu Rady FPU; v menšej miere a vo vybraných príkladoch sa tejto problematike venuje aj Mária Beňačková Rišková vo svojich komentároch, ktoré pre Artalk pripravuje počas celého roka 2025. 

Pre aktuálne, presné a odborné informácie o (vnútornom) fungovaní fondu však odporúčame sledovať okrem platformy Otvorená Kultúra! aj „necenzurovaný kanál kancelárie Fondu na podporu umenia“ FPU slobodne na Facebooku alebo Instagrame. Tieto dve platformy – a teda najmä ľudia, ktorí ich tvoria – si dávajú tú námahu a nielen, že nás upozorňujú na (nové) informácie, ktoré sú častokrát zverejnené, no nie vyslovene propagované, ale aj dopĺňajú, upravujú a dávajú na pravú mieru nepravdivé informácie, ktoré momentálne vedenie FPU vypúšťa do verejného priestoru. Hoci by sme mohli v rámci verejných inštitúcií očakávať istý štandard v profesionálnej diskusii, na Slovensku sa príchodom týchto ľudí štandardy odbornej práce a nárokov na ňu podstatne zmenili. Klamstvo, zavádzanie alebo využívanie čiastočných právd, pričom ich miera sa meria podľa momentálnej preferencie, vhodnosti či plánovaného cieľa, sa stali bežnými pracovnými postupmi na zdieľanie informácií. 

Pri príležitosti očakávaného ukončenia pozície povereného riaditeľa FPU Františka Kornaja (pričom takúto pozíciu štatút fondu ani nedefinuje a riaditeľ musí prejsť riadnym výberovým konaním) a uzavretia všetkých výziev za rok 2025 pripravili tieto vyššie spomenuté platformy tzv. odpočet. Rekapitulujú v ňom činnosť fondu cez základné oblasti a princípy jeho fungovania – dodržiavanie časového harmonogramu, plné a odborné obsadenie jeho rozhodovacích orgánov či stabilitu pracovných podmienok jeho zamestnanectva a dodržiavanie právnych predpisov. Výsledky odpočtu dokladajú základné číselné dáta, ktoré hovoria najmä o rozličných meškajúcich procesoch, na ktorých pravidelnosť a presný harmonogram sa kultúrna obec už vedela v posledných rokoch ako-tak spoľahnúť a naplánovať si vopred aktivity na nasledujúci kalendárny rok. 

Dáta hovoria o meškaní až troch štvrtín vyhodnotení výziev, ako aj vyhlásení tých nových na rok 2026, ktoré boli v minulých rokoch spustené už v lete (prvá výzva na rok 2026 by mala byť spustená dnes 3. 12. 2025, v čase publikovania textu ešte zverejnená nebola). Základný dokument pre orientáciu v možnostiach a podmienkach jednotlivých grantových podprogramov Štruktúra podpory alebo po novom Zásady a priority podpornej činnosti fondu na podporu umenia na rok 2026 boli zverejnené až v utorok 2. decembra 2025. Dáta hovoria aj o tom, že v uplynulých šiestich mesiacoch fond opustila až tretina personálu, a to najmä z dôvodu chaotických a neistých pracovných podmienok, nedodržiavaním pravidiel a kritérií zo strany vedenia, zastrašovania a kumulovania agendy na jedného človeka, ako to čítame v stanovisku zamestnanectva FPU ešte z júna tohto roka: „Nie sme náhodou tí, čo si to tu poctivo odpracujú a dbajú na dodržiavanie zákona a našich predpisov? Nie je to náhodou tak, že tým chránime aj Vás členov rady, aby ste nespravili ešte väčšie prešľapy voči zákonu a jasne stanoveným prepisom fondu?” Odpočet tiež uvádza, že už viac ako rok chýba v Rade FPU dostatočný počet členstva (momentálne je ich 10 z 13), pričom istým zdrojom jej aktuálnych členov je Matica slovenská (ako aj v prípade v tichosti vymenovaného nového člena Ľubomíra Kleštinca). Správa hodnotí aj mieru zasahovania Rady do rozhodnutí odborných komisií: „Rada fondu prijala desiatky rozhodnutí v rozpore s internými predpismi fondu, pričom zásadne zasahovala do odporúčaní odborných komisií. Zmenila až 25 % odporúčaní komisií a 30 % (viac ako 6 miliónov eur) pridelených finančných prostriedkov prerozdelila inak, než navrhli odborníci a odborníčky v komisiách.“ Ako problematickú tiež vidia tvorbu kľúčových dokumentov fondu, ktoré doteraz vznikali participatívne, aj na základe spätnej väzby získanej od žiadateľov, zamestnanectva fondu a odborných komisií. Niektoré z týchto dokumentov sa v súčasnosti vytvárajú priamo na Ministerstve kultúry SR, čo je v protiklade s princípom nezávislosti fondu. 

V čase zverejnenia odpočtu sa na ministerstve konala tlačová konferencia (24. novembra 2025), na ktorej vystúpili ministerka kultúry, poverený riaditeľ fondu František Kornaj a predseda rady Matúš Oľha. Tlačovka dostala príznačný názov „Fond na podporu umenia funguje“ a v podstate sme sa z nej dozvedeli najmä to, že fond ešte nejakým zázrakom funguje. Okrem štatistík a porovnaní tohto roka (s novým vedením) s tými minulými (s bývalými riaditeľmi) za použitia určitej manipulácie alebo nedopovedania kompletných informácií sme si vypočuli najmä obviňovanie. V krátkosti len spomeniem, že za všetko môžu – opozícia; novinári; istá skupina ľudí, ktorí si z FPU spravili „bankomat“ a po snahe ich od tohto prísunu peňazí odstrihnúť teraz najhlasnejšie kričia a obviňujú vedenie ministerstva a fondu z nekompetentnosti; Otvorená Kultúra!; všetky (vymenované) centrá združené pod hlavičkou Anténa; bývalí riaditelia fondu a aj niektoré kraje. Hlavný naratív všetkých troch vystupujúcich bol založený na ich snahe (napriek neustálym útokom na ich osoby) priniesť do fondu otvorenosť, transparentnosť a dostupnosť pre široké spektrum žiadateľov. Minimálne dvakrát zaznela výzva smerovaná práve na tých, ktorí si projekt ešte nepodali, alebo podporu nedostali (lebo ju získali len tí „vyvolení“), aby bez strachu tentoraz svoj projekt už naozaj prihlásili. Za priority v rámci novej štruktúry boli vyhlásené najmä podpora tvorby, mladého autorstva, priorít Ministerstva kultúry SR, ako aj rozvoja infraštruktúry v „aj tých najvýchodnejších a najsevernejších“ regiónoch Slovenska. 

Tlačovka sa niesla najmä v duchu prispôsobovania si dát, menovania konkrétnych osôb, organizácií a ich očierňovania, respektíve klamstiev o konflikte záujmov bývalých riaditeľov. Ministerka sa proti otázke, prečo neboli schopní za viac než rok doplniť radu o chýbajúcich členov, obrnila odpoveďou, že vzhľadom na všetky útoky zo strany kričiacej kultúrnej obce sa pre prenasledovanie až stalkovanie potenciálnych kandidátov nikto sa na túto pozíciu nechce podujať. Najviac leží v žalúdku vedeniu ministerstva a FPU zjavne táto „istá skupina ľudí“, ktorú obviňujú z prílišnej až agresívnej politizácie návštevníctva kultúrnych podujatí a polarizácie spoločnosti, pričom to však počas celej tlačovky skôr vyzeralo, že vystupujúci tu vytvárajú nereálne boje „my proti im“, že tu existujú rozdielne skupiny ľudí, proti ktorým je potrebné sa vymedziť. Vedenie FPU by chcelo viac sledovať toky ich peňazí, kontrolovať ich, pretože sú verejné, štátne. Proti celej tlačovke a klamlivým informáciám sa ohradilo viacero menovaných osôb, medzi inými bývalý riaditeľ FPU Róbert Špoták alebo združenie Anténa v stanovisku s vlastnými štatistikami návštevnosti, počte zorganizovaných podujatí, ako aj ich regionálneho pokrytia: „Považujeme však za zvrátené myslieť si, že verejná finančná podpora z nás má spraviť poslušné inštitúcie, ktoré budú lojálne a nekritické voči vláde, správe vecí verejných či širším spoločenským výzvam.“

Zatiaľ to teda vyzerá tak, že výzvy budú (pravdepodobne) spustené, aj napriek ich okliešteným možnostiam (po novom sú napríklad kultúrne centrá vylúčené z podpory). Kultúrna obec bude teda stáť pred rozhodnutiami, či sa vôbec uchádzať a do istej miery počítať s týmito financiami pri plánovaní svojich aktivít v budúcom roku. Vzhľadom na meškanie celých procesov sa môže stať, že podujatia sa ani nemusia stihnúť zorganizovať. Rada vo svojich vyhláseniach navyše zdôrazňuje myšlienku širokej podpory zameranej primárne na nových žiadateľov a podľa ich posledných rozhodnutí môžeme len predpokladať, že nemá v úmysle podporovať (samozrejme vybrané) projekty, ktoré granty dostali už v minulých rokoch, a tak im zabezpečiť určitú stabilitu. A ako tiež už vieme, v ponímaní Rady FPU je hocijaký žiadateľ, aj bez predošlej dokázateľnej kultúrnej činnosti, oprávnený získať nemalé prostriedky z verejných financií aj napríklad na zorganizovanie ohňostrojov na Malte alebo truck show s jarmokom. Môže to celé znova dopadnúť aj tak, že žiadané sumy sa znížia na likvidačné minimum, za ktoré nebude možné projekt zrealizovať, čo aktuálne vedenie FPU môže využiť ako argument proti „nevďačnej“ kultúrnej scéne, proti „istej skupine“ ľudí, ktorá len kričí, že dostáva málo.


Foto: archív autorky 

Barbora Komarová | Kurátorka a teoretička, venuje sa súčasnému vizuálnemu umeniu. Bakalársky titul z dejín umenia získala na UK v Bratislave, magisterský na Université Rennes 2 vo Francúzsku, kde sa špecializovala na kurátorstvo a teóriu súčasného umenia. Momentálne pôsobí na VŠVU v Bratislave ako PR manažérka a zároveň ako doktorandka na katedre teórie a dejín umenia.