Lorem ipsum dolor

Účast Austrálie na Benátském bienále komplikují politické tlaky

27. 2. 2025Julie ŠafováZprávy

Austrálii na Benátském bienále nebude reprezentovat libanonsko-australský umělec Khaled Sabsabi. Umělec byl vyloučen po kritice zaměřené na jeho krátkou videoinstalaci You z roku 2007.

Necelý týden po ohlášení reprezentace ve složení umělec Khaled Sabsabi a kurátor Michael Dagostino oznámil umělecký orgán Creative Australia, který spravuje australský pavilon, že rada organizace se jednomyslně rozhodla ukončit spolupráci s původním týmem. „Správní rada se domnívá, že zdlouhavá debata o výsledku výběru pro rok 2026 představuje nepřijatelné riziko pro veřejnou podporu australské umělecké komunity a mohla by ohrozit náš cíl sbližovat Australany prostřednictvím umění a tvořivosti,“ stojí v prohlášení zveřejněném necelý týden po ohlášení vybraného uměleckého dua.

Důvodem odvolání je především umělcova osmnáct let stará videoinstalace You, která obsahuje tvář Hassana Nasralláha, bývalého vůdce libanonského hnutí Hizballáh. Jeho obličej se ve videu tříští a násobí, z očí a úst mu při hovoru září paprsky světla. Vizuální mozaiku pomocí několika hlasů doplňuje Nasralláhův projev z roku 2006 přednesený v Bejrútu při příležitosti konce 34denní války s Izraelem. Na existenci videa, které nyní vlastní Muzeum současného umění v Sydney, nejprve upozornil deník The Australian. Umělcovu tvorbu v titulku označil za „kreativní přístup k rasismu“. V textu kritizoval údajné „chválení teroristického vůdce“ a také Sabsabiho dřívější bojkot festivalu v Sydney kvůli sponzorské smlouvě s izraelským velvyslanectvím.

Právě politický rozměr Sabsabiho tvorby přitom tým Creative Australia původně oceňoval. „Prostřednictvím své práce Sabsabi zkoumá lidskou kolektivitu, zpochybňuje politiku identity a ideologii a vyzývá k tomu i diváky,“ uvedla organizace během vyhlášení dvojice, která měla Austrálii původně reprezentovat. Sabsabi se ve svých dílech pravidelně věnuje úvahám o náboženství, kulturní rozmanitosti i společenských obavách z ní. Sám se považuje za angažovaného umělce.

O otázce reprezentace na bienále se podle serveru ArtReview diskutovalo také v australském senátu. „Proč v době tak otřesného antisemitismu v naší zemi dovolí vláda, aby člověk, který ve svém díle vyzdvihuje teroristického vůdce, reprezentoval Austrálii na mezinárodní scéně?“ ptala se Claire Chandler, členka Liberální strany a stínová ministryně vědy a umění. Předmětem debaty se stal také další ze Sabsabiho projektů – střihová montáž Thank You Very Much zobrazující teroristické útoky z 11. září.

Bývalá ředitelka Muzea současného umění Elizabeth Ann Macgregor naopak zdůraznila, že samostatné obrázky na internetu a krátké popisy z uměleckých děl nemohou vyjádřit umělcův záměr, zejména pokud je ironický a mnohovrstevnatý. „Thank You Very Much, název videa odkazující na 11. září, není autorův potlesk k útoku, ale je převzat z citátu George W. Bushe, který je součástí díla,“ dodala.

Protesty i rezignace

Khaled Sabsabi společně s kurátorem Michaelem Dagostinem v návaznosti na své vyloučení zveřejnili prohlášení, kde nastalou situaci označují za cenzuru. „Umění by nemělo být cenzurováno, protože umělci reflektují dobu, ve které žijí,“ stojí v příspěvku zveřejněném na sociálních sítích. Jejich záměrem bylo dle vyjádření představit v Benátkách „transformativní dílo, které by spojilo všechny diváky v otevřeném a bezpečném sdíleném prostoru“.

K vyjádření nesouhlasu se rychle přidali také umělci a umělkyně – pětice autorů zařazených do užšího výběru pro australský pavilon zveřejnila otevřený dopis volající po obnovení Sabsabiho pavilonu. David Moore a Ellie Buttrose, kteří loni na Benátském bienále za Austrálii získali Zlatého lva, zase prohlásili, že rozhodnutí vyloučit umělce bylo učiněno „rychle a bez transparentního procesu“. Palestinská umělkyně Emily Jacir, další laureátka Zlatého lva, napsala na svůj instagram: „Hanba Creative Australia.“

Kvůli ukončení spolupráce se Sabsabim rezignovaly vedoucí oddělení výtvarného umění v Creative Australia Mikala Tai a programová manažerka Tahmina Maskinyar, jak napsal deník Guardian. Svou rezignaci oznámil rovněž komisař bienále Simon Mordant, který měl působit jako mezinárodní velvyslanec australského pavilonu. Mordant také navrhl, aby australský pavilon zůstal na znamení solidarity s umělcem prázdný. „Je to velmi temný den pro Austrálii a umění,“ uvedl. Proti rozhodnutí vyloučit umělce se podle médií vymezila také řada dalších zaměstnanců z Creative Australia.

Umělecká agentura oznámila, že pracuje na zvolení nového tvůrčího kolektivu. Všech pět uměleckých týmů, které postoupily do užšího výběru na reprezentaci Austrálie na bienále, nicméně uvedlo, že by vyslání do Benátek odmítlo, kdyby jim nyní bylo nabídnuto.

Úvodní foto: Wikipedia Commons

Julie Šafová | Autorka je kulturní publicistka, edukátorka a studentka magisterské žurnalistiky na Univerzitě Karlově. Ve svých textech se věnuje primárně umění, zajímá se také o sociální otázky a feminismus.