Lorem ipsum dolor

Umelecký aktivizmus vyvoláva ďalšie napätie v Nemecku

26. 11. 2024Štefánia ĎuricováZprávy

Prejav Nan Goldin pri príležitosti otvorenia jej výstavy This Will Not End Well v Neue Nationalgalerie vyvolal búrlivé reakcie.

„Čo si sa naučilo, Nemecko?“ Takto provokatívne s odkazom na skúsenosť s holokaustom oslovila americká fotografka a aktivistka Nan Goldin publikum počas otvorenia svojej výstavy This Will Not End Well v Neue Nationalgalerie v Berlíne 21. novembra 2024. Goldin, ikonická umelkyňa židovského pôvodu, sa už desaťročia venuje témam spoločenskej nerovnosti a kontroverzným otázkam. Tentoraz jej prejav venovaný vojne v Gaze rozdelil nielen umeleckú komunitu, ale aj širšiu verejnosť a politickú scénu v Nemecku. 

V rámci prejavu pred otvorením výstavy, ktorá predstavuje retrospektívny prierez jej tvorbou, umelkyňa známa svojimi sugestívnymi fotografiami aj ostrým aktivizmom vyzvala publikum na štvorminútové ticho za obete v Gaze a Libanone. Počas emotívneho prejavu kritizovala zaužívané spájanie kritiky Izraela s antisemitizmom. Goldin tým narážala na dlhodobú tému, ktorá rozdeľuje nemeckú politickú i verejnú diskusiu. 

Jej slová okamžite vyvolali kritické reakcie. Klaus Biesenbach, riaditeľ Neue Nationalgalerie, hneď po vystúpení Goldin podporil jej právo na slobodu prejavu, no zároveň zdôraznil, že s umelkyňou nesúhlasí a dodal, že „útok Hamasu na židovský štát 7. októbra 2023 bol krutým aktom teroru, ktorý nemožno nijako ospravedlniť“. Jeho zmierlivý prejav, snažiaci sa zachovať rovnováhu medzi nesúhlasom s Goldin a podporou jej slobody prejavu, bol prehlušený davom protestujúcich, hlasno podporujúcich apel umelkyne. 

Nemecká ministerka kultúry Claudia Roth označila prejav Goldin za „neznesiteľný“ vo svojej „jednostrannosti“ a odsúdila „nezodpovedné správanie demonštrantov“ počas otvorenia výstavy. Ministerka vo svojom stanovisku uviedla, že takéto akcie ohrozujú kultúrnu prácu inštitúcií ako Neue Nationalgalerie.

Múzeum s cieľom zmierniť napätie v súvislosti s prejavom umelkyne v nedeľu 24. novembra zorganizovalo sympózium na tému antisemitizmu, islamofóbie a vojny v Gaze. Podujatie však už pred svojím konaním čelilo obrovskej kritike. Goldin tvrdila, že sympózium bolo zámerne vytvorené ako reakcia na jej politické postoje a že o jeho príprave nebola informovaná napriek tomu, že tlačová správa ho spájala s jej výstavou. Významné osobnosti ako Hito Steyerl, Candice Breitz či Eyal Weizman odmietli svoju účasť, čo prinieslo ďalšie otázky ohľadom obsahu tejto diskusie. 

Napriek rozporuplným reakciám Goldin svoju výstavu otvorila a využila ju ako „platformu na vyjadrenie svojho morálneho rozhorčenia nad genocídou v Gaze a Libanone“.  Záver jej príhovoru, v ktorom odkazovala na frázu „nikdy viac“, tradične spájanú s hrôzami holokaustu, v publiku mimoriadne zarezonoval. Goldin k nej dodala: „Nikdy viac znamená nikdy viac pre všetkých“, čím vyzvala nemeckú spoločnosť, aby prehodnotila svoje chápanie kolektívnej pamäte a zodpovednosti. 

Kontroverzie okolo výstavy This Will Not End Well zrkadlia rastúce napätie v nemeckej kultúrnej sfére. Téma podpory Palestíny rezonuje aj v globálnej umeleckej komunite. Už minulý rok viac ako 8000 umelcov a umelkýň podpísalo otvorený list, ktorý odsúdil násilie voči civilnému obyvateľstvu a vyzýval na ukončenie okupácie palestínskych území. Goldin patrila medzi signatárov a signatárky tohto dokumentu, ktorý však nespomenul útok Hamasu z októbra 2023. Nemecké médiá preto označili angažovanosť umelectva za jednostrannú a v niektorých prípadoch dokonca za antisemitskú.

Otázky ukončenia vojny v Gaze, antisemitizmu, slobody prejavu a umeleckého aktivizmu sa čoraz častejšie stávajú predmetom verejných diskusií, ktoré však nezriedka vedú k hlbšej polarizácii. Otázka Goldin „Čo si sa naučilo, Nemecko?“, tak zrejme ostane v éteri ešte dlho po tom, ako bude výstava 6. apríla 2025 ukončená.

Foto: UN Women/Sebastian Montalvo, Kahbit Ebob Enow

 

Štefánia Ďuricová | Doktorandka na University of St Andrews, kde sa zaoberá témou nacionalizmu ako konštruktu, ktorý bol mnohokrát podporovaný elitami a propagovaný umelcami. Okrem toho sa venuje kurátorstvu a reflexii súčasného umenia a angažuje sa v otázkach inklúzie v kultúrnych inštitúciách.