Ve finále Turner Prize jsou letos jen umělecké kolektivy
9. 5. 2021Zprávy
Poprvé v historii prestižního britského ocenění Turner Prize, založeného v roce 1984, vybrala odborná porota do užšího finále jen umělecké kolektivy namísto jednotlivých umělců. Podle jejích slov mělo v uplynulém roce možnost se veřejně vyjádřit jen velmi málo individuálních umělců, o to více vystupuje do popředí dlouhodobá aktivita uměleckých skupin. Do centra pozornosti se dostávají sociální témata a diverzita a hodnoty, které letošní ročník vyzdvihuje, jsou především spolupráce a veřejná angažovanost.
Jedním z kolektivů vybraných do letošního finále Turner Prize je také duo Cooking Sections. Na snímku jejich projekt Devaluing Property Real Estate Agency (The Empire Remains Shop), 2016. Rozhovor s Cooking Sections na Artalku si můžete přečíst zde.
Již potřetí v řadě tak Turner Prize nezíská jediný umělec. V roce 2019 si čtveřice finalistů (Helen Cammock, Tai Shani, Oscar Murillo a Lawrence Abu Hamdan) cenu rozdělili rovným dílem a minulý rok bylo v důsledku celosvětové pandemie ocenění nahrazeno stipendii pro deset vybraných umělců a umělkyň zasažených krizí.
Pro výběr autorů tak měla odborná porota v letošním roce více prostoru. Do užšího výběru nakonec vybrala pětici uměleckých kolektivů: Array Collective, Black Obsidian Sound Systém (B.O.S.S.), Cooking Sections, Gentle/Radical a Project Art Works. Jak uvádí prohlášení galerie Tate, všechny spojuje „úzká a nepřetržitá spolupráce s komunitami po celé Velké Británii ve snaze přinést sociální změny prostřednictvím umění.“ Výkonný ředitel Tate Britain Alex Farquharson pak doplňuje, že „po ročním lockdownu, kdy řada umělců neměla možnost veřejně prezentovat svá díla, vybrala porota pět vynikajících kolektivů, jejichž práce nejen pokračovala během pandemie, ale díky tomu se stala ještě důležitější.“
Mezi finalisty patří Array Collective, skupina umělců zakořeněných v Belfastu, kteří reagují na sociopolitické problémy ovlivňující Severní Irsko. V minulosti uspořádala řadu protestních akcí, diskusí a výstav akcentujících mimo jiné dekriminalizaci potratů v tomto regionu.
Londýnské studio Black Obsidian Sound System (B.O.S.S.) vzniklo v roce 2018 s cílem propojit různé queer, trans a etnicky smíšené komunity zapojené do umění, zvuku a radikálního aktivismu. Jejich snahou je aktivně tyto komunity podporovat. Vedle výstav a přednášek i například fundraisingovou kampaní nebo pronájmem společně využívaných prostor.
Umělecké londýnské duo Cooking Sections zkoumá systémy, které organizují svět prostřednictvím jídla. Projekt v roce 2013 založili Daniel Fernández Pascual a Alon Schwabe a ve svých instalacích, akcích a videích se zabývají tím, odkud jídlo pochází i jaký má ekologický a geopolitický dopad.
Cardiffská skupina Gentle/Radical se snaží o „kulturní demokratizaci a repatriaci, ať už jde o palestinskou mládež na okupovaných územích, nebo mladé lidi v deindustrializovaných údolích jižního Walesu“, jak je uvedeno na jejich webu. Z řady projektů kolektivu lze zmínit Doorstep Revolution, ve kterém reflektují transformaci životních vztahů a příběhů během pandemie covidu-19 v londýnské části Riverside.
Posledním kandidátem letošního ročníku je Project Art Works se sídlem v Hastingsu na jižním pobřeží Anglie. Jedná se o kolektiv umělců a umělkyň, kteří pomáhají zviditelnit znevýhodněné skupiny obyvatel a nahlédnout do světa pečovatelských služeb. Pořádají širokou škálu projektů, výstav, filmů, publikací a digitálních platforem a propojují tak svět neuro-diverzivních lidí se světem uměleckým.
Letošními členy poroty jsou Aaron Cezar, ředitel Nadace Delfina v Londýně, Kim McAleese, programová ředitelka komplexu Grand Union v Birminghamu, herec Russel Tovey a Zoé Whitley, ředitelka Chisenhale Gallery v Londýně. Porotě předsedá ředitel Alex Farquharson. Stejně jako v loňském roce by letos neměla chybět doprovodná výstava, kterou hostí Herbert Art Gallery and Museum v Coventry a uskuteční se v termínu od 29. září do 12. ledna 2022.
Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.