MET v New Yorku se rozhodlo odstranit jméno Sacklerů z expozic
16. 12. 2021Zprávy
Již dva roky Artalk soustavně informuje o tlaku, jenž je veřejností a aktivistickými skupinami vyvíjen na americké, ale i evropské muzejní instituce v souvislosti s mecenášstvím rodiny Sacklerů. Aktivistické skupiny, jako například P.A.I.N., dlouhodobě požadují ukončení spolupráce s touto rodinou a vymazání jména Sackler z expozic. Více o celé kauze píše ve zpráve ze světa Martin Vaněk.
Bývalé „Sacklerovo křídlo“ v Metropolitním muzeu v New Yorku. Foto: Wally Gobetz, Flickr.com
Rozbuškou celé kauzy je aféra Sacklerovy farmaceutické firmy Purdue Pharma, jež vyvinula lék proti bolesti s názvem OxyContin, přičemž dlouhodobě zatajovala jeho vedlejší účinky, které ve velké většině případů vedly k těžké závislosti. Často také vlivem tohoto léku docházelo k úmrtím. Celá kauza se dokonce dočkala filmového zpracování v podobě dvoudílné série společnosti HBO s názvem Zločin století (The Crime of the Century, 2021).
Jerry Saltz, významný americký výtvarný kritik a držitel Pulitzerovy ceny (2018), nedávno zveřejnil na svém instagramu seznam institucí, které stále využívají mecenátu rodiny Sacklerových a které odmítly vymazat Sacklerovo jméno ze svých expozic. Podle Saltze jsou mezi nimi Guggenheimovo muzeum, American Museum for Natural History, Metropolitní opera, Dia Art Foundation, londýnská Národní galerie a Victoria & Albert Museum.
Metropolitní muzeum v New Yorku minulý čtvrtek společně se zástupci rodiny Sacklerů oznámilo své rozhodnutí odstranit jméno Sackler ze svých expozic. Jedná se především o tzv. Sacklerovo křídlo, které bylo vybudováno z donace této rodiny již v roce 1978. K tomu zmínění rodinní příslušníci uvedli: „Naše rodiny vždy silně podporovaly Metropolitní muzeum. Věříme, že tento krok je v nejlepším zájmu muzea a jeho důležité mise, které slouží.“ Mortimer a Raymond Sacklerovi k tomu dodali, že nyní předávají pochodeň dalším podporovatelům. Metropolitní muzeum již od roku 2019 záměrně nevyužívá podpory těchto mecenášů.
Společnost Purdue Pharma na počátku tohoto roku zanikla a její majitelé zaplatili pokutu ve výši 4,5 miliardy amerických dolarů výměnou za budoucí imunitu v souvislosti s touto opiátovou kauzou. Nan Goldin, která byla jako zakladatelka iniciativy P.A.I.N. jednou z hlavních mediálních tváří protestů proti společnosti Purdue Pharma, považuje celý soudní proces za zkorumpovaný. Podle ní se jasně ukázalo, že zákony neplatí pro všechny stejně. Metropolitní muzeum vyjádřilo vděk rodině Sacklerů za dosavadní podporu a za rozhodnutí, k němuž společně v minulém týdnu dospěli. Více BBC a Artforum.
Martin Vaněk | Narozen 1982, je historik umění, kurátor a výtvarný kritik. Vystudoval dějiny umění a český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Od roku 2017 je doktorandem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pracoval jako kurátor v Muzeu Jindřichohradecka, Alšově jihočeské galerii a také v metodickém centru při Moravské galerii. Je spoluautorem stálé expozice AJG s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 (2017, 2018, 2019, 2020). Působí jako externí kurátor AJG, externí kurátor Muzea fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. Je členem iniciativy Je to i tvoje město.