TOP svět 18.–24. 11. 2019
26. 11. 2019Zprávy
Baltimore Museum of Art ve znamení žen – Sponzorství Britského muzea společností British Petroleum opět terčem kritiky – V Berlíně vznikla nová organizace LAS, jejímž hlavním předmětem zájmu je světlo jako médium – Manchester Museum navrátilo posvátné objekty australským domorodým kmenům.
1/ Baltimore Museum of Art věnuje celý rok 2020 ženám-umělkyním
Georgia O’Keeffe, Růžový tulipán, 1926, BMA, zdroj: facebook BMA
Muzeum umění ve východoamerickém Baltimoru (BMA), které bylo založeno v roce 1914 jako muzeum prezentující sbírky amerického, evropského, afrického i asijského umění, učinilo zásadní praktický i politický krok týkající se nejen výstavní dramaturgie na rok 2020, ale také akviziční strategie. Obojí bude zaměřeno výhradně na ženy-umělkyně. Impulzem k tomu bylo stoleté výročí volebního práva žen v USA. Ředitel Christopher Bedford, jenž byl jmenován roku 2016, k tomu dodává, že je třeba podobný radikální krok učinit, a to vzhledem k nevalnému zastoupení a dlouhodobé marginalizaci žen-umělkyň nejen v jím vedeném muzeu. Doufá tak, že tento krok bude inspirovat i ostatní instituce. BMA v oficiální zprávě datované 15. listopadu uvádí, že z téměř 95 tis. uměleckých děl ve sbírce je pouhých 3,8 tis. děl od žen-umělkyň. Ve skutečnosti je v muzeu zastoupeno pouhých 1050 žen. Pro srovnání – jenom Henri Matisse je zastoupen více než tisícovkou děl. Od letošního podzimu a po celý příští rok se bude konat 22 monografických nebo tematických výstav zaměřených na feministické umění. Muzeum též vyčlenilo 2 miliony amerických dolarů na nové akvizice ženského umění. Mezi největší highlighty výstavní sezóny bude patřit například monografická výstava Joan Mitchell s názvem Fierce Beauty nebo tematické přehlídky By Their Creative Force: American Women Modernists a A Perfect Power: Motherhood and African Art.
2/ Proběhly opětovné protesty proti spojení Britského muzea se sponzorem British Petroleum
Poslední protest iniciativy BP or not BP v Britském muzeu, 19. 11. 2019, zdroj: facebook BP or not BP
O sponzorství kontroverzní společnosti BP jsme na těchto stránkách referovali již mnohokrát. Poslední dobou se stává téměř pravidlem, že každá událost v Britském muzeu (BM) je doprovázena protestem iniciativy BP or not BP. Tentokrát iniciativa vystoupila při zahajovacím večírku výstavy Troy: Myth and Reality, jejich performance však nebyla součástí oficiálního programu. Protest byl inscenován jako antické drama, dobové kostýmy podtrhovaly atmosféru tragédie, během níž bylo prolito na bedra obětí mnoho tekutiny připomínající naftu. Štíty, jež protestní skupina třímala v rukou nenechaly nikoho na pochybách, že jde o opětovný útok na významného sponzora, jehož logo bylo jejich ozdobou (více zde). Syrská umělkyně Reem Alsayyah a divadelní režisérka Zoe Lafferty, obě autorky videa Queens of Syria, v němž syrské uprchlice hrají Euripidovo drama Trójanky a které je součástí zmíněné výstavy, v otevřeném dopise zaslaném řediteli BM Hartwigu Fischerovi tvrdí, že se cítí být zneužity. Jejich dílo bylo podle nich využito pro artwashing (více zde).
3/ V Berlíně vznikla nová nezisková organizace LAS
Refik Anadol, zdroj: flickr Ars Electronica
LAS je zkratka pro Light Art Space – novou neziskovou organizaci, jež se primárně zaměřuje na vztah umění a vědy, přičemž v centru pozornosti je světlo jako médium. LAS chce zkoumat, jak je světlo užíváno k formulaci futuristických vizí, a propojovat různé profese – od vizuálních umělců po vědce, spisovatele, hudebníky a technology. Hlavním cílem organizace je pořádání výstav. Svůj program odstartovala 23. listopadu projektem tureckého umělce Refika Anadola v Kraftwerk Berlin s názvem Latent Being. Interaktivní instalace kombinuje světlo, zvuk a laser. „Návštěvníci mohou zažít to, jakým způsobem nás počítač vnímá, jak rozvíjí vědomí, a dokonce sní,“ uvedla na adresu probíhající výstavy Bettina Kames, historička umění a spoluzakladatelka platformy LAS. Jejími kolegyněmi jsou Kristina Leipold, dřívější vedoucí finančního a rozvojového oddělení berlínské Martin Gropius Bau a Agnes Gryczkowska, která působila jako asistentka kurátora v Serpentine Galleries (více zde a zde).
4/ Manchester Museum navrací posvátné předměty do Austrálie
Manchester Museum, zdroj: wikimedia commons, DrPhoenix
Poté, co se v Evropě i Americe vzedmula vlna repatriací uměleckých děl a objektů uloupených koloniím, se Manchester Museum jako první ve Spojeném království rozhodlo navrátit 43 posvátných předmětů čtyřem různým australským etnickým skupinám. Jedná se o kmeny Aranda, Gangalidda Garawa, Nyamal a Yawuru. Ředitelka muzea, Esme Ward, k tomu uvádí: „Myslím si, že muzea a muzejní sektor místy prochází existenciální krizí, zejména tam, kde se jedná o institucionální imperiální pozůstatky. Debata o tom, komu patří jednotlivé kolekce, se stává stále hlasitější a muzea se zde nepotkávají s veřejným míněním.“ Mangubadijarri Yanner, jenž převzal objekty patřící lidem Gangalidda Garawa, konstatoval, že jeho lidé vždycky věděli o loupežích, které na jejich území probíhaly. Podle něj je však nyní důležité, že se objekty navrací domů (více zde).
Martin Vaněk | Narozen 1982, je historik umění, kurátor a výtvarný kritik. Vystudoval dějiny umění a český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Od roku 2017 je doktorandem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pracoval jako kurátor v Muzeu Jindřichohradecka, Alšově jihočeské galerii a také v metodickém centru při Moravské galerii. Je spoluautorem stálé expozice AJG s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 (2017, 2018, 2019, 2020). Působí jako externí kurátor AJG, externí kurátor Muzea fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. Je členem iniciativy Je to i tvoje město.