PODCAST Továrna na kulturu 1: Johana Lomová a Lenka Lindaurová

Továrna na kulturu je podcastová série časopisu Artalk, kterou připravují redaktorky Anežka Bartlová a Anna Remešová. Budeme se v ní letos i v roce 2022 zabývat vývojem kultury a státní kulturní politiky po roce 1989. Bude nás zajímat, jak se proměňovala představa o státem dotovaných kulturních institucích, a to jak ve vztahu k minulému režimu, tak i v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie a s diskusemi o kreativních průmyslech. Dostaneme se tak i k nově zformulované Státní kulturní politice, ale také k budoucnosti kultury, kterou načrtává Národní plán obnovy. V neposlední řadě se pak chceme zaměřit také na to, jak můžeme chápat stávající situaci umělců, umělkyň, kulturních producentů a producentek během pandemie.

Od svazu k nadaci aneb Transformace jako tunel?

V prvním dílu nazvaném Od svazu k nadaci aneb Transformace jako tunel? se budeme soustředit právě na období po sametové revoluci a na protesty zformované kolem budovy Výstavní síně Mánes. Jednou z ústředních institucí socialistické kulturní politiky byl Svaz českých výtvarných umělců jakožto profesní organizace a Český fond výtvarných umění (ČFVU) jako organizace zajišťující ekonomickou stránku kultury. Obě instituce zanikly v roce 1990, respektive fond byl postupně transformován do formy Nadace českého výtvarného umění a svaz do Unie výtvarných umělců. Zajímá nás, jak se tato proměna odehrávala, kdo byli hlavní proponenti této změny, kdo na ni měl vliv a kdo byl připuštěn do diskuse. O co se vlastně hrálo a jaké dopady má tehdejší vývoj na pozdější kondici české výtvarné kultury?

Pozvání do prvního dílu přijaly Lenka Lindaurová, která po revoluci pracovala jako novinářka v redakci nezávislého kritického měsíčníku Umělec, poté v kulturní rubrice Lidových novin a posléze i v několika oborových časopisech, a Johana Lomová, pedagožka a kritička současného umění, která se v roce 2013 podílela na aktivitách iniciativy Mánes umělcům a v současné době je členkou Spolku Skutek.

 


Podcastová série vzniká díky finanční podpoře od Ministerstva kultury ČR a ve spolupráci se Studiem Mr. Wombat. Zvukovou a hudební postprodukci obstarává kolektiv Trigger.

Hudební úprava prvního dílu: Evil Medvěd (Evil Medvěd je ze Skotska, ale žije dlouhodobě v Česku, kde je součástí kolektivu Trigger a Synth Library Prague. Ve své hudbě mísí často práci s algoritmy a improvizací, vítá náhodu v jakékoliv podobě.)

Postprodukce: Marie Čtveráčková

Grafická úprava: Šimon Levitner

Anna Remešová | Vystudovala teorii a dějiny moderního a současného umění na UMPRUM a byla členkou Ateliéru bez vedoucího. V letech 2019–2022 působila jako šéfredaktorka Artalku, do roku 2023 jako jeho redaktorka. Aktuálně se jako doktorandka na AVU věnuje výzkumu Náprstkova muzea v Praze.


Anežka Bartlová | Anežka Bartlová (*1988) je šéfredaktorkou Artalku. Vystudovala Dějiny umění na FF UK a UMPRUM a doktorát získala na KTDU Akademie výtvarných umění v Praze. Je editorkou knihy Manuál monumentu (UMPRUM, 2016) a autorkou publikace Podmínky a předpoklady (AVU, 2023). Podílela se na běhu INI Gallery a Ceny Věry Jirousové (2014–2016). V letech 2016 až 2019 byla interní redaktorkou časopisu Art&Antiques, 2018–2022 pracovala v redakci akademického časopisu Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. Anežka Bartlová je členkou Spolku Skutek, solidární platformy pro komunikaci uvnitř i vně umělecké scény, členkou Feministických (uměleckých) institucí a iniciativy Nadšením nájem nezaplatíš.